Wat is een online funnel en hoe zet jij hem in?

Wanneer we praten over een funnel, hebben we het over een denkbeeldige trechter op een website of -shop. Binnen deze trechter worden bezoekers omgetoverd tot klanten. Er wordt namelijk een proces doorlopen waarin ze worden beïnvloed om steeds een stap verder te zetten richting jouw beoogde conversie.

Dit proces kunnen we verdelen in vijf fases. Wij leggen je graag uit welke stappen jij moet zetten om deze funnels op te zetten voor je bedrijf.

Multi Funnel Marketing online funnels

Awareness

De eerste fase staat in teken van het aantrekken van nieuwe bezoekers naar de website of -shop. Bij Multi Funnel Marketing zetten we hier alle online marketing kanalen voor in om op die manier de online doelen te gaan behalen. De kanalen die wij hier voor inzetten zijn SEO, SEA en SMM (social media marketing). Het is belangrijk dat je de toekomstige bezoekers laat weten dat jij bestaat.

Landingspagina’s en blogartikelen

Zorg ervoor dat jij landingspagina’s hebt waar relevante zoekwoorden in terug komen en zorg ervoor dat je met deze pagina’s scoort. Wanneer jij bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “online marketing bureau Breda”, dien je hier op in te spelen en hier de juiste pagina’s voor te creëren. Speel hier dus slim op in en probeer de website te blijven verbeteren op het gebied van SEO. Dit is een van de manieren om de juiste bezoekers naar de website te trekken.

Advertenties

Wil jij snel en effectief de juiste bezoekers targetten, dan raden wij je aan om met advertenties aan de slag te gaan. Hiermee kun je namelijk gemakkelijk in de top 10 scoren en op die manier de juiste bezoekers aanspreken. Je wilt dat ze nieuwsgierig worden van de advertenties die je hebt gemaakt. Ook hierbij is het belangrijk om na te denken over de zoekwoorden waar jij op wilt scoren zodat jij jouw advertenties hier juist op in kunt richten.

Social media

Social media is het platform waar je in gesprek raakt met de doelgroep. Steeds meer bezoekers zoeken op social media naar bepaalde producten of diensten. Het is slim om ook aan deze profielen wat extra aandacht te besteden. Zorg ervoor dat je een mooie Instagram feed hebt, interessante artikelen deelt op LinkedIn en in gesprek gaat met jouw doelgroep op Facebook. Laat jouw doelgroep weten dat jij er bent en dat jij de partij bent waar ze naar op zoek zijn.

Consideration

Je hebt de aandacht van de bezoeker; goed bezig! Nu is het zaak om deze bezoeker een stap verder te laten zetten binnen de online funnel. Hoe je dit doet? Zorg allereerst dat jouw website of -shop er goed uit ziet en dat hij makkelijk te gebruiken is. Wanneer de bezoeker niet weet waar hij of zij bepaalde informatie kan vinden zit er eigenlijk al iets niet goed. Er zijn verschillende tools waarmee jij kunt controleren of de bezoekers jouw website begrijpen en de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Wij gebruiken hier verschillende tools voor, waaronder Hotjar. Hiermee kun je headmaps maken, schermopnames nemen en de funnels controleren.

Naast de gebruiksvriendelijkheid van de website of -shop, kun je de bezoeker de mogelijkheid bieden om jouw laatste whitepaper te downloaden of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Op die manier verzamel je namelijk gegevens die je later kunt gebruiken om deze bezoeker opnieuw warm te maken en alsnog over te halen tot een conversie.

Call to actions

Wanneer je de bezoeker op jouw website hebt, wil je hem of haar hier natuurlijk zo lang mogelijk houden. Dit kun je onder andere doen met goede call to actions. Met call to actions geef je de bezoeker namelijk een zetje de goede richting in. Zorg er dus voor dat de belangrijkste pagina’s allemaal call to actions bevatten om de bezoekers op die manier te sturen. Ga bij jezelf na wat jij belangrijke stappen vindt en benoem deze in de vorm van buttons en knoppen.

Decision

In deze fase van de online funnel zet je de bezoeker om tot lead. Deze is inmiddels bekend met jouw bedrijf en weet wat je hem of haar te bieden hebt. Je gaat de bezoeker door middel van de juiste content op het juiste moment overhalen om een stap verder te zetten binnen de online funnel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spreuken als; 500 bezoekers gingen je voor of bestel alleen vandaag met hoge korting. Of laat reviews zien van eerdere leads om de bezoeker op die manier de laatste stap te laten zetten.

De bezoeker gaat over tot conversie, je hebt je doel bijna bereikt. Je wilt natuurlijk niet dat hij of zij op het laatste moment alsnog afhaakt omdat er bepaalde informatie mist of omdat het toch niet helemaal zeker is of de informatie wel bij de bezoeker aansluit. Zorg er dus voor dat het maken van de conversie heel gemakkelijk gaat en neem je bezoeker aan de hand.

Merk je dat er na de klik op de call to action toch bezoekers afvallen? Ook hierbij werkt de tool Hotjar erg handig. Dankzij deze analyses kom jij er snel achter waarom de bezoekers alsnog afhaken. Gebruik dit dan ook om jouw website of -shop te verbeteren en versterken zodat het in de toekomst niet meer gebeurd.

Retention en loyalty

Uiteindelijk wil je dat de klanten, klant blijven. In de retention fase ga jij ervoor zorgen dat de klanttevredenheid verhoogt wordt en in de loyalty fase maak je ze ambassadeur van jouw bedrijf. Gedurende deze fases zorg je ervoor dat je de klant extra informatie biedt, een stukje extra service levert en uiteindelijk vraagt voor een like of recensie. Deze kun je namelijk inzetten in de decision fase om zo andere bezoekers over te halen om ook verder te gaan in de online funnel.

Aan de slag

Je weet nu wat een online funnel is en hoe jij deze kunt inzetten voor jouw bedrijf. Heb je hier hulp of advies bij nodig? Wij denken graag met je mee. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier. Onze specialisten staan voor je klaar.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.