Multi Funnel Marketing voor fysiotherapie

Multi Funnel marketing is een online marketing strategie, waarbij alle online marketing kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te halen. Door zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren (SEA) en social media te combineren, zorg je ervoor dat je als fysio praktijk meer aanvragen via je website krijgt. Hieronder een voorbeeld hoe je deze online marketing strategie voor je fysiotherapie praktijk zelf in kan zetten. Mocht je hier hulp bij willen, dan kan je altijd contact opnemen via onze contact pagina.

Waarom online marketing voor fysiotherapie?

Multi Funnel Marketing is inzetbaar voor bijna alle websites. Het is een strategie waarbij meerdere technieken worden gebruikt om de website te optimaliseren. Door de website te optimaliseren aan de hand van SEO, deze vervolgens te promoten met SEA en te versterken met social media marketing zorgen we ervoor dat ook voor fysio praktijken het beste resultaat eruit komt.

Waarom specifiek online marketing voor fysiotherapie? Het is een markt met veel particulieren en kleine praktijken, waar de concurrentie vrij hoog is maar het aanbod ook groot genoeg is. De praktijken die goed inspelen met online marketing hebben (bijna) altijd resultaat in de vorm van aanmeldingen via hun website.

Als voorbeeld: de meeste mensen zoeken op de zoekterm “fysio + stad”. De eerste pagina van Google staat vol met fysio praktijken die hetgeen aanbieden wat de gebruiker zoekt. Toch komen hier regelmatig websites tussen te staan van praktijken die niet in de stad zitten waar de gebruiker op zoekt. Hier is in te spelen met zoekmachine optimalisatie (SEO) voor de fysiotherapie branche.

Ook zien we veel dat gebruikers zoeken op klachten wanneer ze ergens last van hebben. De meeste fysiotherapiepraktijken bieden alleen de oplossingen aan waardoor de praktijk niet in beeld komt wanneer de gebruiker naar oplossingen zoekt van de pijnklachten. De link van probleem naar oplossing wordt vaak nog niet gelegd. Door deze online marketing strategie kan je hier ook op inspelen.

Op een markt waar de concurrentie hoog is, maar vaak op de verkeerde manier de klant wordt benaderd, is een nieuwe, frisse online strategie de oplossing.

online marketing fysio

Multi Funnel Marketing met focus op SEO

Een goed begin is een zoekwoordenonderzoek. Dit geeft inzicht in de zoekwoorden waar potentiële bezoekers en klanten op zoeken. Zo wordt duidelijk welke woorden relevant zijn voor jouw website en welke juist niet.

Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kijk je welke pagina’s op je huidige website geoptimaliseerd worden en kijk je wat de bezoeker vindt als zij zoeken op “Fysiotherapie Breda”. Als dat de homepagina is en je hebt daar de beste informatie op voor de zoeker, dan is dat goed. In sommige gevallen wil je dat de bezoeker op een andere pagina komt wanneer je zoekt op “fysio + stad”.

Nadat je de volledige website in kaart hebt gebracht met de trefwoorden en gewenste pagina’s die moeten scoren, kan je de website gaan uitbreiden.

Je kan ervoor kiezen om landingspagina’s te maken. Deze oldschool SEO manier werkt in sommige branches nog steeds en ook bij fysiotherapeuten zien we dat dit effect heeft. Hierdoor kan je veel pagina’s toevoegen met hierin de randgemeenten van de stad. Op die manier kom je eerder in beeld en kan je bieden wat de gebruiker zoekt.

Via deze pagina’s kunnen er meer bezoekers op je website komen, want jouw fysio website komt vaker in beeld.

Vanuit het zoekwoorden onderzoek verwerk je de zoekwoorden in de teksten, afbeeldingen en in SEO velden. Let hierbij op dat je geen overkill aan zoekwoorden invoert.

Nadat je de beste zoekwoorden rondom fysiotherapie hebt toegevoegd op de website, kan je kijken naar de aanvullende woorden gericht op de pijnklachten van de gebruikers. Via die woorden kan je content creëren op de website of dit via social media kanalen delen.

Wanneer je pijnklachten in een infographic op Pinterest deelt en hier actief op bijstuurt en informatie aan toevoegt, zal jouw fysiopraktijk ook eerder online verschijnen. Deze vorm van social media wordt nog niet vaak ingezet bij de online marketing voor fysio praktijken en kan hierdoor interessant zijn.

Wanneer de website van een fysiotherapiepraktijk een landingspagina heeft waar bijvoorbeeld de termen “last van schouders” en “stijve nek” in worden verwerkt, komen potentiële bezoekers hier eerder terecht wanneer zij zoeken op klachten dan wanneer dit niet verwerkt wordt.

En het vervolg van de Multi Funnel strategie?

Wanneer een website volledig geoptimaliseerd is, zorgt dat voor een goede basis. De stap om vervolgens SEA in te zetten is dan gemakkelijker. De advertenties die je plaatst leiden dan naar een goede website die geoptimaliseerd is. Daarnaast worden de social media kanalen ingezet om meer bekendheid te verkrijgen.

Wil jij ook de Multi Funnel strategie voor jouw fysiotherapiepraktijk?

Dit is één van de voorbeelden waarom Multi Funnel Marketing bij fysiotherapiepraktijken potentie heeft. Iedere praktijk is anders en heeft dan ook andere doelstellingen. Wil je de mogelijkheden te weten komen voor jouw praktijk? Neem dan contact op met één van de Multi Funnel marketing bureaus of vraag informatie aan via de contactpagina.