De online marketing strategie voor personal trainers

Multi Funnel Marketing is een online marketing strategie, waarbij alle kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te halen.

Door zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren (SEA) en social media te combineren, zorg je ervoor dat je als personal trainer meer aanvragen via je website krijgt.

infographic Multi Funnel Marketing

Hieronder een voorbeeld hoe je deze online marketing strategie voor sportscholen en personal trainers in kan zetten. Mocht je hier hulp bij willen, dan kan je altijd contact opnemen via eRocket of onze contact pagina.

Waarom online marketing voor personal training?

Deze strategie is inzetbaar voor veel branches waarbij er voor sportscholen en personal trainers bewezen resultaten zijn.

De strategie is om de website te optimaliseren aan de hand van SEO, deze vervolgens te promoten bij de juiste doelgroep met advertenties (SEA) en de doelgroep te inspireren via social media.

Waarom specifiek online marketing voor PT’s? Het is een markt waar veel mensen eerst op internet gaan zoeken en op basis van het goede gevoel op de website vaak inschrijven voor een eerste intake gesprek of proefles.

De concurrentie is vrij hoog in deze markt, maar doordat alle onderdelen gecombineerd worden, is het mogelijk om de juiste mensen te bereiken voor een proefles personal training.

online marketing voor personal trainers

Aanpak personal training

Een Multi Funnel plan bestaat uit een aanpak waarbij de volgende stappen uitgevoerd moeten worden:

  1. Doelstelling bepalen: hoeveel aanvragen wil je via de website?
  2. USP’s bepalen: waarom moeten ze bij jou gaan trainen?
  3. Ideale doelgroep: welke sporters zijn voor jou de perfecte match.
  4. Concurrentie: welke sportscholen en personal trainers zijn in jouw regio actief.
  5. Online marketing kalender: welke volgorde van marketing kan je oppakken.

Door eerst dit plan op te stellen, weet je direct waarvoor je de online marketing oppakt. De onderdelen en volgorde uit de kalender zijn gebaseerd op de doelstelling namelijk.

Voorbeeld in de praktijk

Doelstelling

Als voorbeeld een personal trainer in Bavel die 10 aanvragen via zijn nieuwe website wilt hebben in het komende half jaar.

personal trainer online marketing

Zoekmachine optimalisatie: bovenin Google komen

De meeste mensen zullen in Google zoeken op “Personal Trainer Bavel” of “Sportschool Bavel”.

De eerste pagina van Google staat vol met sportscholen en trainers die aanbieden wat de gebruiker zoekt. Toch komen hier regelmatig websites tussen te staan van praktijken die niet in de stad zitten waar de gebruiker op zoekt. Hier is in te spelen met zoekmachine optimalisatie (SEO) voor de sport branche.

Ook zien we veel dat gebruikers zoeken op waarom ze een personal trainer in willen schakelen. De meeste websites spelen hier nog niet op in, waardoor er kansen zijn om op de volgende woorden al in beeld te komen. “Stok achter de deur sporten”, “sporten onder begeleiding” & “ik begin vaak met sporten maar”.

Online adverteren (SEA)

Bovenstaande is is alleen het gedeelte waarmee je website beter gevonden wordt in Google. Bij Multi Funnel Marketing worden ook de andere onderdelen ingezet zoals de online advertenties in Google Ads.

Wanneer iemand namelijk specifiek zoekt naar een personal trainer en daarbij geen regio benoemd, dan is het slim om met advertenties in beeld te komen. De advertenties via Google, vroeger AdWords, zijn zo ingericht dat je alleen betaalt voor een klik naar je website. De kosten voor de kliks rond PT liggen tussen € 0,35 en € 2,30.

Advertenties worden bij deze online marketing strategie alleen ingericht voor de ideale doelgroep om zo het budget in Google Ads zo laag mogelijk te houden.

Social media

Voor personal trainers is social media een goede manier om klanten te blijven motiveren en potentiële klanten te inspireren. Voor personal trainers zal Multi Funnel Marketing gericht zijn op Whatsapp, Instagram, Facebook & Pinterest.

Het vervolg van deze online marketing strategie?

Wanneer de eerste bovenstaande stappen gedaan zijn en de website volledig geoptimaliseerd is, zorgt dat voor een goede basis. De stap om vervolgens door te pakken met remarketing, email marketing en andere marketing vormen is dan gemakkelijker.

De kracht van Multi Funnel Marketing is dat je maandelijks de statistieken vergelijkt en bijstuurt hierop. Op die manier zal je iedere keer meer rendement uit je website krijgen.

Wil jij ook deze strategie voor jouw sportschool?

Dit is één van de voorbeelden waarom Multi Funnel Marketing bij personal trainers potentie heeft. Iedere sportschool en trainer is anders en heeft dan ook andere doelstellingen. Wil je de mogelijkheden te weten komen voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met één van de Multi Funnel Marketing bureaus of vraag informatie aan via de contactpagina.