Multi Funnel stappenplan

Multi Funnel marketing is een online marketing strategie, waarbij alle kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te halen. Op deze site kan je zelf deze online marketing strategie oppakken middels het stappenplan.

Mocht je een stappenplan op maat willen hebben, neem dan contact met ons op en we maken een online marketing plan op maat.

Stap 1: alle koppelingen goed zetten

Wanneer je start met Multi Funnel Marketing, dan is het goed om eerst alle koppelingen goed te zetten. Voordat je aan online marketing begint zorg je voor de volgende zaken:

  1. Google Tag Manager
  2. Google Analytics
  3. Google Search Console
  4. Google Ads
  5. Google Business
  6. Website toegang

Google Tag Manager is nodig om tags toe te voegen op de site, zoals Analytics, een chatfunctie, Channable feed of de pixels voor Facebook & LinkedIn.

Google Analytics: hierin worden alle statistieken van de website gemeten en is van cruciaal belang voor de vervolgstappen in de online marketing strategie. Op het moment dat je toegang hebt tot Analytics, dan is het goed om meteen doelen in te stellen, demografie te meten en e-commerce instellingen in te zetten.

Search Console: alle websites zouden gekoppeld moeten zijn met Search Console. Met deze tool kan je kijken hoe Google jouw website indexeert en op welke zoektermen jouw website kan gaan ranken. Ook worden hier fouten mbt de website in gemeld vanuit Google en kan je een sitemap insturen.

Wanneer je zowel Google Analytics & Search Console toegang hebt, dan kan je deze 2 koppelen via Google Analytics. Dit kan bij property-instellingen bij het kopje “Search Console”.Koppel Search Console & Analytics

Google Ads: binnen Multi Funnel Marketing zal je altijd Google Ads in willen zetten, al is het alleen al om remarketing. Wanneer je nog geen Google Ads hebt, dan kan je die aanmaken via Google Ads.

Wanneer je Google Ads en Analytics allebei hebt, dan kan je die koppelen via beide kanalen. Als eerst bij Google Analytics bij de property-instellingen. Onder de kop “Google Ads koppelen” kan je het juiste account koppelen. Daarna kan je in Google Ads ditzelfde doen via Tools en instellingen –> Gekoppelde accounts –> Google Analytics.

Let op dat je hier ook “sitestatistieken importeren” kiest.

Google Business: dit is de bedrijfsvermelding op Google die in beeld komt wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Deze vermelding heeft vaak quick wins die bij de start van Multi Funnel Marketing opgepakt kunnen worden. Hiervoor is toegang nodig wat te koppelen is via business.google.com.

Website toegang: als laatste wil je dat je gekoppeld wordt met de website. Een deel van deze online marketing strategie bevat namelijk onderdelen die op de website aangepast moeten worden. Dit kunnen verbeteringen in teksten zijn, snelheidsupdates en optimalisaties die alleen via het CMS toegepast kunnen worden.

Stap 2: starten met de doelstelling

Wanneer je start met deze online marketing strategie, dan is het goed om voor jezelf een doel op te stellen waar je naartoe wilt werken.

Een doelstelling moet altijd SMART geformuleerd worden zodat hier ook op bijgestuurd kan worden. S.M.A.R.T. wilt zeggen: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch & Tijdsgebonden

Hierbij enkele voorbeeld doelstellingen:

  • Het aantal aanvragen via de website in december met 40% verhogen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.
  • Het advertentiebudget in Google Ads met 10% verlagen in kwartaal 2 van dit jaar t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.
  • Naamsbekendheid van product A in 2020 versterken tov vorig jaar door op de beste zoekwoorden top 3 posities in Google te krijgen.

Deze laatste is ook meetbaar want je kan via Google Analytics zien hoeveel bezoekers er binnenkomen via de organische zoekresultaten.

Wanneer je de doelstelling hebt, kan je verder gaan door subdoelstellingen te maken in de kalender.

Stap 3: Multi Funnel plan maken

Wanneer alle koppelingen ingericht zijn en de doelstelling bekend is, is het mogelijk om het Multi Funnel plan te maken. Het plan bevat een korte introductie van de uitgangssituatie, de doelstelling inclusief subdoelstellingen, gewenste marketing stappen en een kalender waarin alles in detail al benoemd wordt.

Dit Multi Funnel plan is goed om te vullen voor een half jaar of jaar zodat je exact weet wat er in de komende maanden aan online marketing gedaan kan worden.

Veel grote organisaties koppelen dit plan van aanpak ook met hun offline marketing plannen en social media kalenders.

Inhoudsopgave Multi Funnel plan

  1. Introductie klant
  2. Uitgangspunten
  3. Uitleg Multi Funnel Marketing
  4. Doelstelling
    1. Subdoelstellingen
  5. Doelgroep
  6. Concurrenten
  7. Online marketing middelen
    1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    2. Online adverteren (SEA)
    3. Social media marketing (SMM)
    4. Email marketing
  8. Online marketing kalender

Bij de onderdelen onder “online marketing middelen” benoem je hoe je dat onderdeel voor de klant gaat inzetten. Klanten die al ver gevorderd zijn met SEO krijgen namelijk een andere strategie dan diegene die de eerste stappen nog moeten maken.

Stap 4: Online marketing kalender

De online marketing kalender bevat vaak in detail al de onderdelen die uitgevoerd worden op alle onderdelen van Multi Funnel Marketing.

Door alvast te benoemen wat er iedere maand gedaan wordt, zorg je ervoor dat je zelf en de klant volledig op de hoogte zijn wat er gedaan moet worden.

online marketing kalender

Je zal in de praktijk zien dat de werkzaamheden in de verschillende maanden vaker bijgestuurd worden. Wanneer je ziet dat de werkzaamheden uit maand 3 al snel effect hebben, dan kan je ervoor kiezen om de werkzaamheden van bv maand 7 naar voren te halen.

Template online marketing kalender

Als voorbeeld kan je het Multi Funnel plan van eRocket pakken. Deze basis wordt regelmatig voor de klant aangepast, maar kan je zelf gebruiken om in te vullen voor jezelf of jouw klant.

Stap 5: Iedere maand online marketing optimaliseren

Nu je het plan hebt gemaakt en je hebt de online marketing kalender doorgesproken met je klant, dan is het nu goed om aan de slag te gaan. Voor alle onderdelen zullen wij stappenplannen en templates maken dus door multifunnelmarketing.nl bij te houden zal je alle onderdelen zelf kunnen uitvoeren.

Een online marketing stappenplan op maat

Met bovenstaande plan kan je zelf al de meeste onderdelen op online marketing gebied oppakken. Mocht je een plan op maat willen hebben, neem dan contact op met één van de Multi Funnel marketing bureaus zoals eRocket of vraag informatie aan via de contactpagina.