Je online marketing strategie versterkt toch jouw bedrijf?

Wanneer je Multi Funnel Marketing inzet doe je dat om een doelstelling te halen. Je optimaliseert je kanalen omdat je wilt dat je doel behaald wordt. Dit doel zal altijd voortkomen uit de bedrijfsstrategie. Als bedrijf wil je vaak groeien waarbij online marketing daar het ideale kanaal voor is. Hoe zorg je nou dat je online marketing volledig jouw bedrijfsstrategie versterkt? Dit kan je doen door OGSM te gebruiken.

Wat is OGSM?

OGSM is een management methode waarbij de complete organisatie strategie op 1 A4 staat. Deze strategie is geïntroduceerd rond 1950 en werd vooral door auto fabrikanten gebruikt. Later is deze methode door veel grote bedrijven gebruikt zoals Coca Cola, Mars en Bol.com.

OGSM strategie

OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De objective is het doel waarvoor deze strategie opgezet is. Dit kan een objective voor 1 of 5 jaar zijn. Het voordeel is dat je hiermee direct een strategie opstart die je voor de komende periode gaat hanteren. Door de objective duidelijk in beeld te hebben, kan je alle andere onderdelen vullen. Die moeten namelijk allemaal gericht zijn op het behalen van de objective.

Goals zijn de doelen die je gaat halen waardoor de objective ook iets specifieker wordt gemaakt. Goals zullen ook vaak een financieel doel hebben, zodat duidelijk is waarvoor een bedrijf dat objective wilt halen.

Strategies zijn de manieren hoe je de goals gaat halen. Strategieën zijn er vaak 3 of 4 waarbij je meerdere goals kan halen.

Measures is opgedeeld in 2 kolommen, namelijk dashboard en acties. In het dashboard benoem je hoe bijgehouden wordt of de strategie nog gehaald wordt. De acties is echt een actielijst waarin duidelijk staat wat je gaat doen en wie daarvoor verantwoordelijk is.

Hoe zet je OGSM in bij online marketing?

Aan de hand van de OGSM strategie heb je een richting waar je met je bedrijf naartoe wilt. Online marketing kan bij veel van de goals helpen.

Wanneer 1 van de goals namelijk is om een financiële doelstelling te halen, dan kan je met online marketing hierop inspelen. Stel je bent webshop en je wilt 7 ton omzet in het komende jaar hebben, dan kan je dit bewerkstelligen door Google Shopping in te zetten. Doordat je weet dat je 7 ton als goal hebt benoemt, zal je ook je budget hiervoor in moeten richten.

Wanneer je als goal hebt dat je meer naamsbekendheid wilt, dan kan je dat meten en optimaliseren met online kanalen. Je kan bij aanvang meten hoeveel mensen jouw naam kennen door dit te checken in Google tools. Wanneer je dan als goal hebt om dit met 100% te versterken, dan weet je dat je hiervoor stappen moet maken binnen je online marketing strategie. Dit kan door meer content te creëren, meer aanwezig te zijn op de social media kanalen en door meer te adverteren.

Doordat je die goals al in je OGSM strategie hebt ingevuld, is ook je complete online marketing strategie hier het verlengde van.

Alle onderdelen die niet in de OGSM strategie staan, kan je dus ook achterwege laten in je online marketing strategie.

Starten met OGSM en online marketing strategie

Wanneer je hiermee wil starten, dan is het verstandig om eerst de OGSM vast te stellen. Er is online veel informatie hierover te vinden en er is ook een handig (kort) boekje over de OGSM strategie. Aan de hand van dit boek kan je zo je OGSM inrichten op 1 A4.

Tijdens het vullen van de actielijsten kan je al snel online marketing middelen invullen. Hier vul je namelijk in wat je gaat adverteren, hoe je jouw website gaat versterken en hoe je social media gaat inzetten.

Zodra de strategie op 1 A4 staat, kan je kijken aan de hand van de actielijst welke onderdelen je moet doen met online marketing.

Hulp nodig met de complete online marketing strategie?

Door bovenstaande stappen uit te voeren, kan je de complete online marketing strategie inrichten aan de hand van de bedrijfsstrategie. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan kan je altijd contact opnemen met ons.