Multi Funnel Marketing voor webshops

Natuurlijk is het mogelijk om voor iedere webshop online marketing in te zetten. Iedereen weet dat resultaten van een webshop verbeteren wanneer je op de juiste manier marketing inzet.

Hieronder een voorbeeld hoe je Multi Funnel Marketing zelf voor je webshop kan uitvoeren. Mocht je hier hulp bij willen, neem dan contact op via onze contact pagina.

Waarom online marketing voor webshops?

Multi Funnel Marketing is inzetbaar voor alle webshops. Het is een strategie waarbij meerdere technieken worden gebruikt om te optimaliseren. Door de shop te optimaliseren met SEO, deze vervolgens te promoten met SEA en social media, zorgen we ervoor dat webwinkels meer omzet krijgen.

online marketing webshop

Voor welke webwinkels werkt Multi Funnel Marketing?

Deze online marketing strategie werkt zowel voor business-to-consumer (B2C) als business-to-business (B2B) shops.

De meeste webshops zijn B2C gericht. Bij deze webshops kun je het beste richten op het optimaliseren van ROI (return on investment) en het aantal conversies om zo het meeste rendement uit de webshop te halen.

In Google Analytics zijn de doelstellingen makkelijk meetbaar, waardoor je altijd inzicht hebt in de kosten waardoor je tijdig kan bijsturen. Wanneer de kosten hoog oplopen kan je het advertentiebudget verlagen en als de advertenties beperkt worden kan je het budget verhogen. Dat is een voorbeeld waardoor je voor webshops makkelijk online marketing kan inzetten.

Multi Funnel Marketing met focus op Google Ads

Een voorbeeld waarbij deze online marketing strategie werkt, is het voorbeeld van Polyestershoppen. Op basis van de vooraf geformuleerde doelstelling, meer omzet genereren vanuit Google Ads, was de Multi Funnel strategie voornamelijk gefocust op het online adverteren met Google Shopping.

Na verloop van tijd werd het budget in Shopping hoger en de kosten per conversie niet meer rendabel. Binnen de Multi Funnel strategie zijn we toen continu gaan bijsturen op advertentieteksten, uitsluitingswoorden en doelgroepen. Hierdoor ging de CPA (cost per acquisition / kosten per acquisitie) omlaag. Dit was niet genoeg dus na deze aanpassingen hebben we campagnes verder opgedeeld. De campagnes werden verdeeld in diverse categorieën en ook die advertenties werden continu geoptimaliseerd door trefwoorden beter af te stemmen op de zoekvragen. Dit alles leidde tot een besparing van €1.000,- per maand in Google Ads.

Google Ads webshop

Waarom werd deze strategie uitgebreid met SEO?

Doordat de positie van de advertenties onder andere wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina waar naar gelinkt wordt, moet je deze pagina optimaliseren. Dit doe je door zoekmachine optimalisaties (SEO) op bijvoorbeeld zoekwoorden en conversie optimalisaties. Door deze optimalisaties komen er websitebezoekers door organische zoekresultaten, bespaar je kosten bij je advertenties en krijgen deze een hogere positie.

In het geval van de webwinkel start je met het optimaliseren van de categorie pagina’s en ga je vanuit daar de productpagina’s versterken. Wanneer je een webshop hebt met meer dan 100 categorieën, start je natuurlijk met de categorieën die het meest opleveren.

Je start met het zoekwoorden onderzoek en kiest de beste woorden van die categorie. Je maakt de teksten, optimaliseert de afbeeldingen en zorgt voor interne links. Voor de links is het belangrijk om te verwijzen naar de bovenliggende categorie als het een subcategorie is.

Wanneer je alle categorieën van je shop geoptimaliseerd hebt, ga je ditzelfde doen voor alle productpagina’s. Ook hier kies je natuurlijk eerst de product pagina’s die het meeste rendement opleveren voor je webwinkel.

online strategie uitgebreid naar SEO

Uitbreiden naar social media marketing

Nadat je de SEO en betaalde campagnes via Google Ads en Shopping voor je webshop hebt geoptimaliseerd, breid je Multi Funnel Marketing uit met social media. De kanalen waar je doelgroep zit worden ingezet om meer bekendheid te verkrijgen.

Je start hier door alle kanalen in kaart te brengen en te zorgen dat je aanwezig bent als webshop. Facebook en Instagram zullen bijna altijd interessant zijn, maar vergeet als webshop zeker niet Pinterest.

Met Pinterest kan je jouw webshop versterken door inspiratiefoto’s te plaatsen. Zeker met hobby webshops of woon webwinkels hebben veel baat bij goed gebruik van Pinterest marketing.

Nadat je als shop aanwezig bent op de beste social media kanalen, optimaliseer je alle profielen. Je zorgt dat de profielfoto klopt, de header afbeelding, de introductie en kijkt of je goed gebruik maakt van hashtags.

Vanaf dan kan je per social media kanaal een social media kalender gaan inrichten. Social media kalenders in de Multi Funnel strategie zijn gericht op de doelstelling. De berichten die geplaatst worden zullen dus ook hier rekening mee houden. Natuurlijk komen er leuke en niet commerciële berichten op de tijdlijn, maar hier moeten ook duidelijke call-to-action berichten tussen.

Wanneer je social media marketing goed inzet voor je webshop, zorg je dat hiermee de naamsbekendheid versterkt wordt en dat er na verloop van tijd steeds meer conversies uit social media zullen komen.

Wil jij ook de Multi Funnel strategie voor jouw webshop?

Bovenstaand voorbeeld is een praktijk voorbeeld van een webshop waarbij de Multi Funnel Marketing strategie heeft gewerkt. Je kan op dezelfde manier hiermee aan de slag gaan, via ons online marketing stappenplan.

Wil je hulp bij de online marketing strategie voor jouw webshop, dan kan je ook contact met ons opnemen.

Onderdelen Multi Funnel Marketing