De ranking factors van Google zijn erg belangrijk om jouw website of webshop hoog te laten scoren in de zoekmachine. Door rekening te houden alle ranking factors van Google zal jij snel de top positie behalen waar je altijd al van droomde. Laten we ze snel bespreken!

Wat zijn ranking factors?

Ranking factors zijn factoren die de positie van een website of webshop in de zoekmachine bepalen. De Google ranking factoren zijn ingedeeld in 3 groepen:

  • Techniek
  • Autoriteit
  • Content

Ranking factors Google

In totaal bestaan er rond de 200 Google ranking factoren die onder deze bovenstaande 3 groepen vallen. Deze ranking factoren bespreken we hieronder uitgebreid. Zo kan jij jouw website of webshop een top positie geven.

Let op: niet alle ranking factors zijn even belangrijk en Google houdt niet van over-geoptimaliseerde websites want dat ziet Google als ‘nep’. Het allerbelangrijkste wat jouw website moet doen is: antwoord geven op de gevraagde zoekterm in het zoekvenster van de zoekmachine.

Techniek

Zoals ik eerder zei bestaat de groep techniek uit: site snelheid, indeling van de website en gebruiksvriendelijkheid. Eigenlijk is dit de basis van jouw ranking op Google. Als dit niet goed staat dan zal de ranking ook slechter zijn. Bovendien heeft sitesnelheid een grote invloed op SEO en op betaalde advertenties (SEA). Hier later meer over.

Core Web Vital statistieken

Eerder hebben we al eens geschreven over “Core Web Vitals van Google”. Het is een initiatief van Google om duidelijke richtlijnen te hanteren voor de gewenste snelheid en ervaring van websites. De Core Web Vitals worden in juni 2021 ook echt ranking factoren die Google belangrijk vindt, gerelateerd aan de gebruikerservaring van een webpagina. Deze ranking factoren bestaan uit de laadtijd, interactiviteit en stabiliteit van een website.

De invloed van sitesnelheid op SEO en SEA

Het is mogelijk dat jouw advertenties minder vaak worden weergegeven (of misschien helemaal niet) als deze verwijzen naar een website met een slechte gebruikerservaring. Dit is een combinatie van het algoritme van Google en de beoordeling van mensen in het algemeen.

Een pagina met een goede gebruikerservaring moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Het aanbieden van originele en relevante content die nuttig is.
  • Het verhogen van de transparantie en betrouwbaarheid van je website.
  • Het navigeren op je website moet makkelijk en duidelijk zijn voor gebruikers. (voor mobiel, tablet en desktop)
  • Het stimuleren van je website gebruikers om langer op je website te blijven.
  • Het laden van de website mag niet langer dan 3 seconden duren. De impact van laadtijd op een website is groot!

Autoriteit

De groep autoriteit bestaat uit: domeinrating, waarde van de website, leeftijd van de website etc. Hieronder geven we een kort overzicht van de ranking factoren die vallen onder de autoriteit:

  • Domein leeftijd.
  • Https-verbinding, SSL-certificaat, domeinvalidatie. Beveiligde sites krijgen een hogere positie in de zoekmachine.
  • Zoekwoord komt in domein voor.
  • Zoekwoord is het eerste woord in het domein.
  • Registratietijd van een domein: hoe lang staat een domein in de toekomst gereserveerd?
  • Zoekwoord komt in sub domein voor.
  • Geschiedenis van het domein: wisseling van eigenaar en eventuele penalty’s van Google.
  • Zoekwoord is gelijk aan het domein (exact match).
  • Domeinhouder informatie op openbaar of privé.
  • Eventuele eerdere penalty’s van de domeinnaam houder.
  • Domein extensie.

Content

Content is natuurlijk niet te missen op je website. Zonder content geen bezoekers. Deze groep bestaat uit: tekst, koppen, gebruik van zoekwoorden, afbeeldingen, video’s, sociale media en meer. Ik bespreek ze hieronder in de volgorde hoe de meeste marketeers te werk gaan. We delen de ranking factoren weer onder in verschillende groepen.

Paginaniveau

  • Hierbij kun je de volgende punten meenemen in het optimaliseren van je webpagina’s:
    • Zoekwoord in SEO titel.
    • SEO titel start met het zoekwoord.
    • Zoekwoord in SEO beschrijving.
    • Zoekwoord in H1 tag.
    • Zoekwoord in kopteksten zoals H2 & H3.
    • Zoekwoord in de tekst van de pagina.
    • Zoekwoord dichtheid (keyword density). Dit wordt door Google gebruikt om het onderwerp van de webpagina te bepalen. Gebruik het niet overdreven want dat kan negatief werken.
    • Betekenis van het zoekwoord op de pagina (vb Apple als computer en appel).
    • Betekenis van het zoekwoord in de SEO titel en beschrijving.
    • Zoekwoord prominentie (keyword prominence), hogere ranking wanneer trefwoord in de eerste 100 woorden voorkomt.
    • Zoekwoord volgorde op pagina.
    • Zoekwoord in de link naar het domein.
    • Aantal andere zoekwoorden op een pagina.

Contentniveau

  • De content op de pagina bestaat uit de volgende ranking factors:
    • Het niveau van de lezer, onderwerp en taal op de pagina moet overeenkomen. Een handige tool in WordPress is bijvoorbeeld Yoast die controleert op schrijfstijl en leesbaarheid van je tekst.
    • Hoe langer, hoe beter. Google zijn algoritme leest de pagina in kleine artikelen. De lengte staat in verbinding met de positie op de resultatenpagina van Google, ook wel SERP genoemd.
    • Pagina laadtijd via HTML, bestandsgrootte en opbouw van de code.
    • Pagina laadtijd via Google Chrome om ook buiten HTML snelheid te controleren.
    • Dubbele content, ook wel duplicate content genoemd. Zorg ervoor dat iedere pagina van je website verschillende teksten bevat.
    • Canonical tag. Dit is een element in de broncode van je website. Hier vermeld je de URL voor de pagina zodat de juiste pagina onder de juiste URL wordt weergegeven.
    • Quality guidelines hanteren. Dus geen click-bait titels, gebruik van niet-relevante zoekwoorden, slechte content, het kopen of verkopen van linkjes.
    • Afbeelding optimalisatie: bestandsnaam, alt-tekst, titel, beschrijving, onderschrift.
    • Datum van webpagina updaten.
    • Bewerk de tekst op je webpagina’s regelmatig of vul aan.
    • Frequentie van het aantal nieuwe artikelen op een website.
    • Pagina leeftijd. Hoe ouder je webpagina en hoe vaker deze wordt bijgewerkt, hoe hoger de ranking op Google.
    • Voeg behulpzame tools toe op de webpagina, zoals een template voor een contentkalender die je kunt downloaden.
    • Grammatica en spelling op pagina.
    • Gebruik een originele tekst en geen kopie.
    • Afbeeldingen en video’s ondersteunen de tekst maar ook Google vind dit interessante ranking factoren.
    • Geldigheid van de HTML, gebruik van W3C standaarden.
    • Impact van editors van Google.
    • Categorie toevoegen aan de webpagina. Let er hierbij op dat SEO plugins automatisch aangemaakte categoriepagina’s regelmatig een ‘no-index’-tag meegeven. Daardoor kan Google deze categoriepagina’s niet indexeren.
    • Zet de categorie in de link.
    • Gebruik van tags om een artikel te koppelen aan een onderwerp.
    • Waardevolle referenties en bronnen. Zoals linkjes vanuit onderzoeken.
    • Opsommingstekens gebruiken.
    • Prioriteit van de pagina in de sitemap (sitemap.xml).
    • Pagina layout.
    • Waarde van (unieke) content op een pagina.
    • Rich snippets gebruiken!

Website niveau

  • Onder het website niveau vallen de volgende ranking factors van Google.
    • Rich snippets gebruiken!
    • Geparkeerde domeinen zijn minder gewaardeerd door Google.
    • Contactpagina is goed zichtbaar en wordt gebruikt.
    • Whois informatie gelijk aan de contactgegevens van de eigenaar van de website.
    • Indelingsstructuur op de website.
    • Updates op de website blijven doorvoeren.
    • Aantal pagina’s.
    • Sitemap gebruiken.
    • Zorg dat de server altijd of voldoende tijd online staat.
    • Locatie van de webserver.
    • Beveiligde verbindingen bij webshops.
    • Pagina’s over privacy en algemene voorwaarden.
    • Dubbele content over de gehele website.
    • Broodkruimels, dit helpt de bezoeker navigeren en ook Google vind dit een erg leuke ranking factor zodat de navigatie binnen de website makkelijk te bepalen is.
    • Gebruik van mobiele versie of responsieve design van website.
    • Gebruik van video’s via YouTube.
    • Google Analytics en Webmastertools (Google Search Console). Het gebruik van deze tools zal zorgen dat je hoger gaat scoren in Google. Indirect scoor je dus zeker hoger met het gebruiken van deze tools.
    • Reviews! Met name op een website die naar jouw website verwijst.

Backlinks-niveau

Backlinks zijn enorm belangrijk voor je ranking in Google. Echter is er nog steeds een twijfel bij vele marketeers wat nu bij het algoritme van Google beste werkt: veel backlinks met weinig kwaliteit of weinig backlinks met hoge kwaliteit. We weten in ieder geval wel dat de volgende punten zeker moeten voldoen om je kwaliteitsscore te laten slagen:

    • Lengte van de link naar de pagina.
    • Link pad vanaf homepagina.
    • Interne links naar de pagina.
    • Kwaliteit van de interne links.
    • Broken links, werken de ranking in Google tegen.
    • Affiliate links gebruiken maar niet teveel.
    • Aantal uitgaande links. Hier geldt ook: overdrijf niet.
    • Waarde van uitgaande links.
    • Relevante links op de pagina.
    • Aantal links naar de website.
    • Leeftijd en autoriteit van de linkende website. Links vanuit overheid websites zoals .gov, .edu hebben een hogere waarde.
    • Leeftijd van de backlink.
    • Links vanaf root domein.
    • Links vanaf verschillende IP-adressen.
    • Alt-tekst correct invullen bij een afbeelding.
    • Links vanuit reacties op websites tellen mee, maar lager dan ‘normale’ links op een pagina.
    • Link naar homepagina heeft een positieve invloed op de waarde van de pagina.
    • Nofollow tags bij links gebruiken.
    • Zorg voor diverse inkomende links.
    • Links in de tekst met de juiste benaming (anchor tekst).
    • Gebruik van 301 redirects en links naar de 301 pagina.
    • Gebruikte anchor tekst op inkomende link.
    • Link titel attribuut.
    • Land van herkomst van inkomende link.
    • Positie van de link op de pagina op de verwijzende website, links in de footer of zijkant tellen minder zwaar dan de links in een tekst.
    • Relevantie van het domein en pagina m.b.t. onderwerp op de website.
    • Gebruik van trefwoorden op de verwijzende pagina.
    • Gebruik trefwoord in SEO titel verwijzende pagina.
    • Positieve link velocity, de snelheid en continuïteit waarmee backlinks geplaatst worden.
    • Negatieve link velocity, het plaatsen van 1.000 backlinks in 1 keer zorgt voor negatieve linkbuilding.
    • Links van top bronnen, “hub” pagina’s.
    • Links vanuit Wikipedia, deze staan op nofollow, maar geven trust en autoriteit mee.
    • Links vanuit echte websites en blogs.
    • Opgebouwde link profiel aan de hand van alle backlinks.
    • Gebruik geen “ik link naar jou, jij naar mij” principe.
    • Forum profiel links.
    • Totaal aantal woorden op verwijzende pagina.
    • Kwaliteit van de tekst op verwijzende pagina.
    • Gebruik van dezelfde links over de hele verwijzende website.

Social media niveau

Op social media niveau hebben we het over alle social media kanalen zoals Instagram, Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube etc. Vaak wordt sociale media ingezet voor meer bereik en naamsbekendheid te creëren. Maar we weten ook dat de onderstaande punten bijdragen aan de Google ranking:

    • Aantal keer gedeeld via social media.
    • Aantal tweets over een website.
    • Autoriteit van de Twitter gebruiker.
    • Aantal Facebook likes.
    • Aantal keer gedeeld via Facebook.
    • Autoriteit van de Facebook gebruiker.
    • Aantal keer gepind op Pinterest.
    • Stemmen vanuit Reddit, Stumpbleupon en Digg.
    • Relevantie op de verschillende social media kanalen.
    • Gebruik van social media delen op de andere pagina’s van de website.

Quick wins en lange termijn

Nu hebben we alle ranking factors Google besproken. Dit zijn er erg veel waardoor het wat onoverzichtelijk kan lijken. Wij hebben een aantal quick wins tricks waardoor je op de langer termijn winst behaald:

  • Screaming Frog: met deze tool heb je snel inzicht in je sitestructuur en metrics waar Google naar kijkt. De quick wins hierbij zijn met name:
    • 404 pagina’s (intern en extern)
    • Dubbele, te lange, te korte of missende meta titels
    • Dubbele, te lange, te korte of missende meta omschrijvingen
    • Dubbele of missende H1 tag
    • Missende ALT-teksten
  • Google Search Console: hiermee kun je het zoekverkeer en de prestaties van je site meten, problemen oplossen en ervoor zorgen dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google.
  • Pagespeed Insights / Lighthouse rapport: met de komst van de Google Page Experience update, is het handig om inzichten te halen uit PageSpeed Insights en/of het Lighthouse report. De meeste insights zijn wel enorm technisch, maar kunnen wel als aanbeveling naar de webbouwer worden gestuurd.
  • Siteliner: Om duplicate content te vinden. Deze tool werkt alleen voor je eigen links. Je kan hier dus geen externe duplicate content mee vinden.

En dan nu aan de slag!

Denk je nu ‘pff wat een werk!’ of ‘hoe ga ik dat allemaal doen?’. Geen zorgen! Het team van Multi Funnel Marketing helpt je op weg. Neem gerust contact met ons op!