Retargeting geeft adverteerders de mogelijkheid om je websitebezoekers te retargeten met je advertentiecontent op LinkedIn. Maar hoe werkt deze optie binnen de Campaign Manager van LinkedIn? Wij leggen het je uit.

Retargeting op basis van websitebezoekers

Zet retargeting in om je websitebezoekers, of bezoekers van een specifieke pagina op je website opnieuw te bereiken op LinkedIn! Benader deze doelgroep gericht wanneer zij op LinkedIn actief zijn.

Retargeting op basis van kijkgedrag

Het is ook mogelijk om LinkedIn leden specifiek te retargeten, gebaseerd op het kijkgedrag van een video-advertentie die je eerder had geplaatst als gesponsord bericht. Je kunt een retargeting-advertentie tonen aan een groep leden die 25%, 50%, 75% of 97% van je video-advertentie heeft bekeken. Daarnaast kun je je specifiek richten op wanneer deze interactie met de video-advertentie heeft plaatsgevonden. LinkedIn geeft je keuze uit 30, 60, 90, 180 en 365 dagen in het verleden. Belangrijk om te weten, is dat de doelgroep minimaal 300 leden moet hebben om te gebruiken in de campagne-targeting.

Je retargeting-doelgroep instellen

Maar hoe stel je een retargeting-doelgroep in? Wij leggen het je stap voor stap uit.

Stap 1

Vanaf de tab ‘Account Assets’ in de Campaign Manager kies je ‘Gematchte doelgroepen’.

Stap 2

Hier zie je, indien van toepassing, een lijst van eerder gebruikte retargeting-doelgroepen. Vervolgens klik je op ‘Doelgroep maken’ en kies je de onder de optie ‘Opnieuw getarget door’ voor ‘Video’ of ‘Website‘ als je graag je websitebezoekers wilt targetten.

Stap 3

Hierna volgt onderstaande tabel waar je je doelgroep onder andere een naam kunt geven. Je kunt hier of de website van je bedrijf invullen of kiezen welke interactie ze zijn aangegaan door het drop down menu uit te klappen. Dat ligt dus aan de optie die je kiest in stap 2.

Stap 4

Wanneer je websitebezoekers target is dit eigenlijk al de laatste stap. Wanneer je bij stap 2 voor ‘Video’ kiest, selecteer je vervolgens het kijkgedrag in percentages (ten minste 25%, 50%, 75% of 97%) van de video-advertentie. En kies daarna het aantal dagen in het verleden wanneer je doelgroep interactie moet hebben gehad met jouw video-advertentie. Als laatste stap selecteer je de videocampagne(s) op basis waarvan de retargeting-doelgroep aangemaakt moet worden. 

Stap 5

Je retargeting-doelgroep is nu toegevoegd aan je lijst met ‘Gematchte doelgroepen’. Je ziet een indicatie van de grootte van de doelgroep. Wanneer het een video retargeting-doelgroep is worden LinkedIn leden nu automatisch gematcht op basis van hun betrokkenheid met de video-advertentie, het tijdsbestek en de geselecteerde campagnes.

Bouw de retargeting-campagne op

Nu je de doelgroep hebt opgebouwd, is het natuurlijk tijd om je retargetingcampagne(s) opstellen. Je maakt de campagne op door allereerst het doel van de campagne, locatie en profieltaal te kiezen zoals je ook doet bij een normale LinkedIn campagne. Vervolgens kies je bij ‘Doelgroep’ voor de optie ‘Gematchte doelgroepen’ en hier kies je voor de optie ‘Video’ of ‘Website’.

LinkedIn Insight Tag

Door de LinkedIn Insight Tag aan je website toe te voegen, kun je jouw websitebezoekers aan LinkedIn leden koppelen voor verdere betrokkenheid. De LinkedIn Insight Tag is een klein script dat je op je website plaatst. Eenmaal geplaatst wordt het script op iedere bezochte pagina ‘afgevuurd’, waarna het script een kleine analyse loslaat op alle websitebezoekers. Met als doel: het vinden van een LinkedIn user-ID. Is er een match? Dan wordt de data van deze LinkedIn-gebruiker geanonimiseerd opgeslagen. In de LinkedIn Insight Tag kun je ook werken met het instellen van conversies en deze toevoegen aan je campagnes. Eigenlijk werkt dat op dezelfde manier als bij de Facebook Pixel.

Aan de slag

Retargeting op Linkedin is dé manier op meer resultaat uit je waardevolle websitebezoekers te halen. Waar wacht je nog op? Aan de slag! Heb je vragen over het opzetten van een retargeting-campagne op LinkedIn? Wij helpen je er graag bij.