Met SEO ben je nooit klaar. Tussen de updates van Google en de aanpassingen van concurrenten is er altijd wel ruimte voor verbetering. Maar waar let je op, wat werkt en wat niet? Zijn er handige tools die je kunnen helpen? In dit blogartikel zetten we alles op een rijtje. Alles? Ja, echt alles. We bespreken de ranking factoren, de basics, technische SEO, lokale SEO én welke tools je echt niet kan missen.

Op zoek naar een specifiek onderdeel? Klik in het overzicht op het onderdeel waar jij meer over wil weten.

  1. De basics van zoekmachine optimalisatie
  2. Ranking factoren van Google
  3. Technische SEO
  4. Lokale SEO inzetten
  5. SEO tools die je niet mag missen

1. De basis van zoekmachine optimalisaties

1.1 Teksten voor de bezoekers

Je schrijft je teksten zodat je beter gevonden wordt in Google. Toch? Nee. Je schrijft je teksten om relevante en interessante informatie te bieden aan jouw websitebezoekers. Dat je daardoor beter gevonden wordt in Google is wel heel mooi meegenomen. Schrijf je teksten dus voor de bezoekers. Relevante content, goede kwaliteit en schrijfwijze afgestemd op jouw doelgroep. Een goede SEO tekst is ongeveer 250 – 300 worden. Een blogartikel kan natuurlijk wat uitgebreider zijn.

1.2 Gebruik zoekwoorden, maar niet teveel

In je tekst gebruik je natuurlijk de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Let er wel op dat je het beperkt houdt. Zowel de lezer als Google worden er niet vrolijk van als ze in een tekst 25 keer dezelfde term voorbij zien komen. In een tekst van 250 woorden gebruik je tussen de 4 tot 7 keer het zoekwoord. Zowel in de tekst, als in de headings.

1.3 Zorg voor headings in je tekst

Headings zorgen ervoor dat de lezer en de zoekmachine snel de tekst kunnen lezen en begrijpen. Het gebruik van headings is niet een directe ranking factor. Maar doordat de kwaliteit van je tekst ervan omhoog gaat, verbeter je ook je SEO. Je tekst heeft een goede titel, met zoekwoord, de H1. Vervolgens verdeel je je tekst onder in verschillen tussenkopjes, de H2’s, en eventueel H3 koppen.

1.4 Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen maken je tekst leuker en relevanter. Maar vergeet ook vooral niet een alt-tekst toe te voegen. In deze tekst verwerk je het zoekwoord waardoor je afbeelding nog relevanter wordt. Ook is het belangrijk om te zorgen dat je de afbeeldingen verkleind voordat je ze uploadt. Zorg dat de afbeeldingen nooit groter zijn dan 500kB. Dit kan bijvoorbeeld met een ‘Lazy Load’ plugin.

1.5 Meta data

Als jouw website tussen de zoekresultaten staat wil je natuurlijk wel opvallen. Dat doe je met de meta data. Deze bestaat uit een titel en beschrijving. Hierin verwerk je de zoektermen waar je met de pagina op wil scoren. Meta data is weliswaar geen directe ranking factor, maar nog steeds erg belangrijk. Je maakt jouw zoekresultaat aantrekkelijker en relevanter voor de bezoekers. Doordat jouw website meer opvalt tussen de zoekresultaten zullen er meer mensen op de link klikken. Dit zorgt er weer voor dat je een hogere positie krijgt.

Om op te vallen is het belangrijk een zo lang mogelijke meta beschrijving te hebben. Niet te lang, want dan zal de tekst halverwege worden afgekapt. Een meta beschrijving met 990 pixels lang zijn. Probeer deze zo ver mogelijk te vullen, zo maak je optimaal gebruik van de ruimte die je in Google krijgt. Probeer ook een call-to-action toe te voegen. Bijvoorbeeld lees meer of bestel snel.

Een meta titel mag maximaal 580 pixels zijn. Hierin is het belangrijk dat je de zoekterm verwerkt en mensen meteen laat weten wat ze kunnen verwachten op de pagina.

2. De ranking factoren van Google

Wat zijn nu de punten waarop Google bepaald welke website bovenaan staat? Google heeft ongeveer 200 factoren die samen bepalen waar jouw website in de zoekresultaten komt te staan. Niet al deze factoren wegen even zwaar mee.

De ranking factoren kunnen worden opgedeeld in 3 categorieën: techniek, autoriteit en content. De factoren die vallen onder techniek zijn vooral punten als snelheid van de website, structuur en indeling en (mobiel)gebruiksvriendelijkheid. Deze punten pak je aan met ‘technische SEO’. Hierover lees je meer in het volgende onderdeel.

De factoren die vallen onder autoriteit zijn onder andere; domeinrating, waarde van de website;  https-verbinding, SSL-certificaat en geschiedenis van het domein. Is jouw website veilig en heb je in het verleden wel eens penalty’s gehad van Google? Dat kan invloed hebben op je autoriteit.

De laatste categorie is content. Hieronder valt in principe alles wat er op jouw website te zien is. Dit kan op content-niveau, denk aan de teksten, maar ook website niveau, pagina niveau, backlinks-niveau en social media niveau. In een andere blog lees je alles over deze ranking factoren.

3. Technische SEO

Oke, je website is gevuld met sterke content. Maar dan ben je erg nog niet. Ook wat er aan de achterkant van je website gebeurd is dus erg belangrijk voor je vindbaarheid. En een snelle, goedwerkende website is voor de bezoekers natuurlijk ook  heel fijn. Maar op welke punten moet je letten en wat kan je optimaliseren?

3.1 Crawlen en indexeren

Google verzamelt informatie door te crawlen en indexeren. Tijdens het crawlen let Google echt op de inhoud van de pagina’s. Tijdens het indexeren worden alleen de URL’s opgeslagen.

Je wil het Google tijdens het crawlen natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken om alle informatie op jouw website vinden. Dit doe je door een goede sitestructuur. Zorg dat je interne linkstructuur duidelijk en logisch is opgebouwd. Dit kun je ondersteunen met een sitemap. Deze sitemap dien je in bij Google via Google Search Console.

Het kan ook zijn dat je bepaalde pagina’s juist niet wilt laten crawlen door Google. In dit geval maak je een robots.txt bestand. Hierin zet je welke content niet gecrawld moet worden. Het bestand plaats je vervolgens in de root van je website. Wil je dat een bepaalde pagina (tijdelijk) niet tussen de zoekresultaten wordt weergegeven? Dan zorg je dat de pagina niet geïndexeerd kan worden. Dit doe je door een noindex tag in de head van je pagina te plaatsen.

3.2 Core web vitals

De gebruikerservaring is dus net zo belangrijk als de content van de website. Google heeft drie factoren opgesteld die noodzakelijk zijn voor een goede gebruikerservaring, namelijk de core web vitals. Dit zijn dan ook directe ranking factoren. De core web vitals zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Largest contentful paint is de snelheid waarmee het grootste element op je webpagina geladen is. Google vindt een LCP onder de 2.5 seconden goed. Boven de 4 seconden vond bevonden als slecht, en alles daartussen kan verbetering gebruiken. Je kan je LCP verbeteren door te zorgen dat je grote elementen zoals afbeeldingen eerst verkleind.

De first input delay is als het ware de reactiesnelheid van je webpagina. Hoe snel reageert de pagina wanneer een bezoeker een actie verricht? Onder de 100 milliseconden is goed, boven de 300 milliseconden is slecht. En wederom kan alles ertussen ook verbetering gebruiken.

Als laatst hebben we de cumulative layout shift. Dit gaat over de stabiliteit van je pagina tijdens het laden. Hiermee bedoelen we dat alle elementen op je pagina op dezelfde plek blijven staan tijdens het laden. Niks is vervelender dan wanneer je ergens op wil klikken, het element verschuift en je bijvoorbeeld een advertentie onbedoeld aanklikt. Google maakt een score gebaseerd op hoeveel verschuivingen er zijn, naar waar de verschuivingen gaan en hoe groot de verschuivingen zijn. Een score van 0.1 of minder is goed. En score boven de 0.25 is slecht. Alles ertussen kan verbeterd worden.

Je kunt de Core web vitals meten door middel van Pagespeed Insights van Google. Hierover vertel ik je meer in punt 5 ‘Tools voor SEO’.

3.3 Structured data

Een ander belangrijk onderdeel voor je SEO is structured data. Dit is een stukje code waarmee je bepaalde informatie van je pagina uitlicht. De zoekmachines weten door deze code waar jouw pagina over gaat en waar de uitgelichte informatie over gaat. Structured data is geen directe ranking factor. Je gebruikt het vooral voor het gebruik van rich en featured snippets. Google kan de structured data gebruiken om antwoord te geven op zoektermen. Dit antwoord, ook wel bekend als featured snippet, wordt bovenaan de zoekresultaten én boven de advertenties in een apart blok getoond. Met zo een snippet val je dus meteen op. Doordat je helemaal bovenaan de pagina staat wordt dit ook wel eens positie 0 genoemd.

4. Lokale SEO inzetten

Een heel belangrijke SEO tips is het inzetten van lokale SEO. Lokale SEO is belangrijk voor ondernemers om zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google. Zichtbaar zijn leidt uiteindelijk tot conversies, en dat is natuurlijk je doel. Mensen gebruiken een smartphone om op ieder moment informatie te zoeken. Vaak zit hier ook een lokale zoekintentie bij, wanneer ze een bepaalde winkel zoeken bijvoorbeeld. Google speelt hier handig op in door de lokale zoekresultaten eerst te tonen.

4.1 Lokale SEO feitjes

  • 46% van de zoekopdrachten heeft een lokale zoekintentie. Dat is bijna de helft! (bron: BrightLocal)
  • 28% van de lokale zoekopdrachten leidt tot een aankoop. Bij het gebruik van smartphones is dat 18%. (bron: scherp online)
  • 50% van de mensen bezoekt binnen één dag de winkel die ze online hebben opgezocht. (bron: Google)

4.2 Google Mijn Bedrijf

Het verbeteren van je lokale zichtbaarheid begint bij Google Mijn Bedrijf. Wist je dat 56% van de lokale ondernemers zijn bedrijf nog niet hebben geclaimd? Hier laten ondernemers kansen liggen, omdat dit een belangrijke rankingfactor is. Zorg dus dat je je concurrentie voor blijft en claim je bedrijf!

Het grote voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat je aan potentiele klanten kan laten weten wie je bent, wat je doet en hoe zij contact met je op kunnen nemen.

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

We zetten graag de voordelen van Google Mijn Bedrijf (GMB) voor jouw lokale SEO op een rij:

  • Via GMB verschijnt jouw bedrijf/merk prominent in beeld.
  • Via GMB houd je jouw klanten up-to-date van bijvoorbeeld tijdelijke aanbiedingen, nieuwe openingstijden of een openstaande vacature.
  • Via GMB word je beter zichtbaar in Google Maps.
  • Via GMB heb je snel interactie met jouw klanten.
  • Via GMB kun je de betrouwbaarheid vergroten door het krijgen van (goede) recensies.

Door het juist instellen van jouw account in GMB kun je er dus voor zorgen dat mensen je sneller vinden in de lokale zoekopdrachten. Houd er uiteraard wel rekening mee dat jouw gegevens volledig zijn en kloppen. Je hebt de kans dat potentiële klanten afhaken als de contactgegevens of openingstijden niet corresponderen met de werkelijkheid.

4.3 Maak ‘lokale’ content

Deze techniek lijkt sterk op hetgeen dat je gewend bent bij zoekmachineoptimalisatie (SEO), namelijk het maken van unieke bestemmingspagina’s speciaal gericht op relevante zoektermen. Bij Lokale SEO gebruik je deze techniek ook, alleen verwerk je de verschillende locaties ook in de URL. Bijvoorbeeld op deze manier:

  • nl/locatie
  • nl/zoekwoord-locatie

Uiteraard plaats je het zoekwoord met locatie ook op de belangrijkste plekken op een pagina. Denk hierbij aan de meta-data, H-koppen, alt-tag van afbeeldingen en verwerk je dit in de tekst.

Bevindt jouw bedrijf zich op meerdere locaties? Zorg er dan voor dat je geen duplicate content plaatst op de landingspagina’s. Dit zorgt uiteindelijk weer voor een minder goede ranking. Dat wil je het liefst voorkomen.

4.4 Speel in op voice search

Het is geen geheim dat wij steeds meer gebruik maken van gesproken zoekopdrachten. Voice search is onder mobiele gebruikers een populaire manier om een locatie of winkel op te zoeken. Van alle zoekopdrachten via een telefoon is 20% via voice search.

Getypte zoekopdrachten verschillen van gesproken zoekopdrachten. Het verschil ligt vooral in de vraagstelling. Als wij tegen de Google Assistent praten, gebruiken we altijd de 5 w-vragen of de h-vraag. Denk aan: ‘Wat is het beste online marketing bureau van Breda?’.

Daarnaast worden bij voice search zoekwoorden gebruikt die wat langer zijn. Houd daar rekening mee en gebruik meer long tail zoekwoorden in je SEO tekst.

Google leert elke dag om deze spraak gestuurde opdrachten op de juiste manier te kunnen beantwoorden. Google gebruikt vooralsnog de snippet van een van de eerste zoekresultaten om deze vraag te beantwoorden. Zorg dus dat je jouw website optimaliseert en rekening houdt met de vraagstelling van een voice search.

5. SEO tools die je niet mag missen

Google is al jaren de grootste zoekmachine omdat Google allerlei verschillende tools aan zich bindt waar bedrijven (& online marketeers) dagelijks gebruik van maken. Deze Google SEO tools mag je niet missen! Deze zijn namelijk erg geschikt voor jouw SEO-strategie.

5.1 Google Analytics

Dé meest gebruikte Google tool voor SEO is Google Analytics. Deze tool geeft inzicht in hoe je website presteert en hoe websitegebruikers zich gedragen op jouw website. Daarnaast is te zien via welke kanalen de meeste mensen op jouw website komen, welke pagina’s ze bekijken en welke acties ze uitvoeren. Deze tool mag absoluut niet ontbreken in jouw SEO-strategie.

5.2 Ahrefs

Ahrefs is dé tool om de scannen op welke onderdelen jouw website scoort. Veel online marketing bureaus maken gebruik van deze tool. Er is een gratis versie en daarnaast betaalde licenties, waarmee je meer data kan verzamelen.

Ahrefs scant je website op o.a.:

  • Domeinwaarde
  • Site audit (health score website)
  • Backlink profiel
  • Top content
  • Content explorer
  • Content gap met concurrenten

5.3 Screaming Frog

Een van de meest populaire SEO-tools is Screaming Frog. Deze tool spoort technische en on-page SEO optimalisaties op. Enkele voorbeelden van elementen die je hierin kan vinden:

  • 404 pagina’s (intern en extern)
  • Ontbrekende, te korte of te lange metatitels- en omschrijvingen
  • Duplicate titels, omschrijvingen en H1’s
  • Ontbrekende ALT-tags bij afbeeldingen

Heb je een site met minder dan 500 URL’s? Gebruik dan de gratis versie van Screaming Frog. Heb je toch meerdere URL’s? Met een abonnement kan je een onbeperkt aantal URL’s controleren. Bij het abonnement zijn verschillende features inbegrepen, zoals een Google Analytics en Google Search Console integratie en technische support. De kosten van het abonnement vallen ook mee: voor 149 pond (+/- €164,-) heb je 1 licentie voor een jaar.

5.4 Google Search Console

Google Search Console is programma waarin je kan monitoren hoe en wanneer jouw website in Google te zien is. Daarnaast vind je naast technische errors ook de sitemap waar je jouw website kan indienen. Dit zorgt ervoor dat Google jouw website beter kan lezen, iets wat uiteraard belangrijk is als je organisch wilt scoren.

Heb je pagina’s nieuw geschreven of geoptimaliseerd? Laat ze dan opnieuw indexeren in Google Search Console. Op deze manier worden de pagina’s sneller gecrawld. De Google Bots krijgen dan een seintje dat je een nieuwe pagina hebt met nieuwe inhoud. Hierdoor wordt de eerstvolgende crawl eerder uitgevoerd.

Met Google Search Console Insights krijg je meer inzicht in de prestaties van je pagina’s en de content. De resultaten worden in tabellen en grafieken weergegeven. Hierdoor zijn de statistieken eenvoudig te begrijpen.

5.5 Pagespeed Tools

De snelheid van je website is een van de belangrijkste factors waarop Google jouw positie bepaald. Voor het meten van je website snelheid zijn verschillende tools beschikbaar. De meest voor de hand liggende is Google PageSpeed Insights. Hierin krijg je een score voor zowel de mobiele als de desktop versie van je website.

De tool laat een aantal verbeterpunten zien, gericht op de Core Web Vitals. Aan de hand van verschillende tekens wordt aangegeven wat de status is, zoals rode driehoeken, oranje vierkanten of groene bolletjes. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden zijn de rode driehoeken de punten die je zo snel mogelijk moet aanpakken. Vaak zijn dit vrij technische optimalisaties die je beter met je developer kunt  bespreken.

Andere PageSpeed tools die vaak worden gebruikt zijn GTMetrixPingdom en WebPageTest. Combineer de gegevens uit deze tools om te bepalen wat de echte noodzakelijke optimalisaties zijn

5.6 Google Keyword planner

Wanneer je de online vindbaarheid van jouw website wilt vergroten, is de Keyword Planner in Google ads een geschikte tool. Met de Keyword Planner krijg je inzicht in interessante zoektermen en achterhaal je het volume van de zoekwoorden. Daarnaast kan je precies zien hoe vaak er per maand op die zoekterm wordt gezocht en of er veel concurrentie op zit.

5.7 Google Data Studio

Met de Google Data Studio maak je eenvoudig visuele rapporten van diverse statistieken, zoals Google Analytics en Google ads. Deze tools koppel je aan de data studio en de gegevens worden weergegeven in grafieken en tabellen. Google Data Studio heeft al een aantal standaard openbare rapporten om te ontdekken hoe een rapport eruit komt te zien.

Wat is jouw go to SEO tool?

Nu heb je alle SEO tips op een rijtje, inclusief handige tools die jouw werk makkelijker maken. Welke tool gebruik jij vaak voor jouw SEO optimalisaties? Laat het ons weten!

Wil je nog meer weten over SEO? Check dan regelmatig deze pagina. Want met SEO ben je nooit klaar, en wij met dit artikel dus ook niet. We zullen regelmatige nieuwe ontwikkelingen en tips in het artikel zetten. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen! We helpen je graag op weg  met jouw SEO werkzaamheden!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.