Technische SEO is een essentieel onderdeel binnen jouw SEO-strategie. Gebruiksvriendelijkheid is namelijk hét toverwoord als het om SEO in de toekomst gaat. Google legt de focus op de techniek met de diverse Google updates en de Core Web Vitals!

Jouw teksten moeten geoptimaliseerd zijn en de website moet voldoen aan technische eisen. En nee, daar schakel je niet altijd een webdeveloper voor in. Veel van deze optimalisaties kan je namelijk zelf! Met het gebruik van deze technische SEO tools vind jij pijnpunten in jouw website, waarna je ze 9 van de 10 keer ook eenvoudig zelf kunt fixen.

1. Screaming Frog

Een van de meest populaire SEO-tools is Screaming Frog. Met deze tool kan je technische en on-page SEO-verbeteringen opsporen. Enkele voorbeelden van elementen die je hierin kan vinden:

  • 404 pagina’s (intern en extern)
  • Ontbrekende, te korte of te lange metatitels- en omschrijvingen
  • Duplicate titels, omschrijvingen en H1’s
  • Ontbrekende ALT-tags bij afbeeldingen

Heb je een site met minder dan 500 URL’s? Dan kan je de gratis versie van Screaming Frog gebruiken. Met een abonnement kan je een onbeperkt aantal URL’s checken. Met de betaalde versie krijg je ook toegang tot meer features, zoals een Google Analytics en Google Search Console integratie en technische support. De kosten van het abonnement vallen ook mee: voor 149 pond (+- €164,-) heb je 1 licentie voor een jaar.

SEO tool Screaming Frog

2. Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool dat ieder bedrijf moet gebruiken. In dit programma kan je monitoren hoe en wanneer jouw website in Google te zien is. Daarnaast kan je via Google Search Console niet alleen technische errors vinden en oplossen, maar ook de sitemap van je website indienen. Dit zorgt ervoor dat Google jouw website beter kan lezen, iets wat uiteraard belangrijk is als je organisch wilt scoren.

Wil je dat jouw nieuw geschreven of geoptimaliseerde pagina’s sneller worden gecrawld? Dan kan je jouw sitemap via Google Search Console opnieuw indienen. Google Bots crawlen je website regelmatig, maar het indienen van de sitemap geeft hen een seintje dat er veel aan de website is veranderd. Hierdoor wordt de eerstvolgende crawl eerder uitgevoerd.

Op dit moment kan je nu ook gebruiken van Google Search Console Insights. Je krijgt meer inzicht in de prestaties van je content. De statistieken worden weergegeven in eenvoudig te begrijpen tabellen en grafieken. Nog een extra reden om deze technische SEO tool te gaan gebruiken.

3. PageSpeed tools

Een van de bekendste SEO tips is: “Houd je website snel”. Om dat te meten kan je gebruik maken van verschillende SEO tools. De meest voor de hand liggende is Google PageSpeed Insights. Hierin krijg je een score voor zowel de mobiele als de desktop versie van je website.

Vervolgens zie je een aantal verbeterpunten gericht op de Core Web Vitals, met rode driehoeken, oranje vierkanten of groene bolletjes. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden zijn de rode driehoeken de punten die je zo snel mogelijk moet aanpakken. Nu zijn dit vaak vrij technische optimalisaties die je niet zelf kunt oppakken, maar die je wel met je developer kunt bespreken.

Andere PageSpeed tools die vaak worden gebruikt zijn GTMetrix, Pingdom en WebPageTest. Combineer de gegevens uit deze tools om te bepalen wat de echte noodzakelijke optimalisaties zijn.

4. Ahrefs

Ahrefs is een online SEO tools die veel online marketing bureaus gebruiken. Er zijn gratis en betaalde licenties hiervoor. Je kan hierin jouw website scannen en ziet hoe je website op verschillende onderdelen scoort.

Ahrefs tool voorbeeld

Onderdelen die je hiermee kan controleren zijn o.a:

  • Domeinwaarde
  • Site audit (health score website)
  • Backlink profiel
  • Top content
  • Content explorer
  • Content gap met concurrenten

Veel van de onderdelen zijn ook in tools zoals MOZ in te zien. Sommige bureaus vinden Ahrefs  beter werken, anderen MOZ.

5. Google Mobile-Friendly test

In 2018 introduceerde Google mobile-first. Bij het indexeren van jouw website wordt dus de mobiele versie van je website gecrawld. Het is dus superbelangrijk om een gebruiksvriendelijke en goed functionerende mobiele website te hebben. Niet alleen voor Google, maar ook voor je bezoekers. Veel bezoekers beginnen hun zoektocht namelijk op een mobiel apparaat en ronden deze, zeker de afgelopen jaren, ook op een mobiel apparaat af.

Maar hoe kom je erachter of jouw website wel mobielvriendelijk is (volgens Google)? Daar heeft Google een mooi SEO-tool voor gemaakt: de mobile-friendly test! Deze tool werkt heel eenvoudig: je vult je URL in en laat de tool zijn werk doen. Je krijgt vervolgens groot in beeld te zien of je website wel of niet geschikt is voor mobiele apparaten. Soms zijn er nog wel enkele verbeteringen die de mobielvriendelijkheid kunnen vergroten. Deze vind je door op bij “Problemen met het laden van de pagina” te klikken op “Details bekijken”.

technische SEO

6. Smush

Heb je een WordPress website? Dan zijn er verschillende plug-ins die ervoor kunnen zorgen dat jouw website op het gebied van technische SEO in orde is. Eén van die plug-ins is Smush. Hiermee kan je onder andere afbeeldingen comprimeren en optimaliseren en Lazy Loading activeren om te zorgen voor een zo snel mogelijke website zonder in te leveren op kwaliteit. Een andere plug-in die issues uit het Google PageSpeed Insights rapport aanpakt is Hummingbird, ontwikkeld door dezelfde developers als Smush.

Met deze plug-ins pak je veelvoorkomende issues aan zonder dat je een developer hoeft in te schakelen. Dat scheelt vaak een hele hoop tijd én geld!

Technische SEO optimalisaties

Wij halen websites regelmatig door diverse SEO tools om daarna direct verbeteringen door te voeren. Door continu websites op techniek te verbeteren, zorg je ervoor dat jouw website hoger gaat scoren.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw website of wil je meer weten over deze technische SEO tools? Wij helpen je graag! Bel ons op 076-7820560 of vul het contactformulier in.