Je hebt een website en je hebt vast al eens van SEO gehoord, maar je hebt er nog niets mee gedaan. Klinkt dat bekend? In dit artikel vertellen we wat SEO is en hoe je hiermee kunt starten. Lees de handleiding SEO voor beginners en start in 2021 met het optimaliseren van je website voor een betere vindbaarheid. Gegarandeerd beter resultaat!

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Vaak vormt SEO het begin van de online marketing activiteiten. Je wilt hiermee het verkeer uit zoekmachines zo hoog mogelijk hebben voor jouw website. Dit kun je krijgen door hoge posities te hebben op de voor jou relevante zoektermen. Jouw potentiële klanten zoeken namelijk online via zoekmachines als Google en Bing voor het verkrijgen van informatie waarnaar zij op zoek zijn. Jij wilt uiteraard zo hoog mogelijk staan in de zoekresultaten van deze relevante zoektermen zodat ze op jouw website terechtkomen. Met andere woorden: jouw website moet gevonden worden.

SEO voor beginners, zoekmachineoptimalisatie

Wat is SEO?

SEO is een verzamelnaam voor alle technieken en factoren die je inzet om met een website organisch te scoren in de zoekmachine. Door het uitvoeren van goede zoekmachineoptimalisatie kun je het verkeer naar jouw website vanuit een zoekmachine vergroten. Dit is het belangrijkste doel van SEO. Dankzij een betere vindbaarheid op de voor jou relevante zoektermen zul je merken dat er meer verkeer op je website komt. Dit lijkt een simpel proces, maar vergt veel geduld en tijd. Laten we eerst kijken waar je kunt starten met SEO.

Hoe start je met SEO?

Met SEO probeer je rekening te houden met verschillende factoren die van invloed zijn op de positie van jouw website in de zoekresultaten. In totaal zijn er volgens Google maar liefst 200 ranking factoren die een rol spelen bij het bepalen van de zoekresultaten en de volgorde hiervan. Er zijn voldoende factoren die je kunt optimaliseren zodat jouw website beter vindbaar wordt. Het is belangrijk dat je een goede voorbereiding en stappenplan hebt voordat je start met SEO. Wij hanteren de volgende stappen:

  1. Begin bij het vaststellen van jouw online doelstelling. Waarom wil je beter vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google en Bing?
  2. Start met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Hierin worden relevante zoekwoorden, zoekvolumes en het concurrentieniveau opgezocht. Door het uitvoeren van dit onderzoek kom je erachter waar jouw potentiële klanten op zoeken en hoe groot de concurrentie op deze termen is.
  3. Start met het optimaliseren van je website. Om beter vindbaar te blijven moet je continu blijven optimaliseren. Hiervoor zijn er diverse online marketing tools beschikbaar die je kunt gebruiken. SEO staat nooit stil, je website dus ook niet.

SEO ranking factoren

Zoals gezegd zijn er meer dan 200 ranking factoren die een rol spelen bij de positie van je website in de zoekresultaten van Google. Wij verdelen deze factoren grofweg in drie categorieën, namelijk:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Elke categorie bevat enkele factoren die jij zelf snel en eenvoudig kunt optimaliseren om je positie in de zoekresultaten te verbeteren voor meer organisch verkeer. Wij zullen de ranking factoren hieronder meer toelichten.

Techniek

De techniek van je website kent twee redenen waarom het een belangrijk onderdeel is binnen SEO: de gebruikerservaring en de indexering van je website.

Techniek van de website; SEO voor beginners

Gebruikerservaring

Allereerst draagt de techniek van de website bij aan een uitstekende gebruikerservaring. Dit is een belangrijke factor voor Google. De zoekmachine wilt namelijk de zoeker altijd doorsturen naar een pagina met een positieve gebruikerservaring. Enkele onderdelen die een rol spelen bij de gebruikerservaring van je website zijn:

  • De laadsnelheid van je website
  • De mobielvriendelijkheid van je website
  • De navigatie op je website

We zullen in dit artikel niet te diep ingaan op de technische aspecten van SEO. Wel is het verstandig om jezelf te verplaatsen in de websitebezoeker. Waar loopt een bezoeker tegenaan als hij of zij op jouw website zit? Probeer op onderstaande elementen te letten.

Laadsnelheid

Zorg voor een snelle laadsnelheid. Het is veel moeilijker om hoger in Google te komen als je pagina langzaam laadt. Je kunt de Pagespeed Insights van Google gebruiken om meer inzicht te krijgen in de huidige laadsnelheid van je website.

Mobielvriendelijkheid

Is jouw website responsief? Of met andere woorden: Is jouw website goed zichtbaar op de diverse mobiele apparaten? Zorg er voor dat je website ook op mobiel goed te gebruiken is. Wil je weten hoe Google (en dus ook je bezoeker) jouw website ziet op een smartphone? Gebruik de mobielvriendelijke test en krijg meer inzicht.

Navigatie

Heb je een grote site met veel pagina’s en berichten? Optimaliseer je website met een duidelijk en heldere menustructuur en voeg een ‘kruimelpad’ toe zodat je bezoekers precies weten op welke pagina zij zich bevinden. Een heldere navigatie op je website zorgt voor een positieve ervaring op je website.

Indexering

De indexering van je website is ook een belangrijk onderdeel binnen de techniek achter je website. Crawling en indexatie zijn vaktermen die online marketeers moeiteloos uitspreken, maar wat betekenen deze termen?

  • Crawling is het proces waarbij Google (of een andere zoekmachine) je website pagina-voor-pagina scant en leest om uit te zoeken waar je website over gaat.
  • Indexing is de stap waarbij Google bepaalt of de content goed genoeg is om gevonden te worden. Als dat zo is, komt jouw website in de database (index) van Google. Maar belangrijker nog: voor welke zoektermen komt jouw website naar boven?

Wil je dat jouw website een betere vindbaarheid krijgt? Start direct met het laten indexeren van je website. Zonder indexering binnen Google kun je optimaliseren wat je wilt, zonder resultaat. Gebruik hiervoor Google Search Console. Met deze tool kun je jouw xml-sitemap aanmelden voor indexering. Deze sitemap is een lijst met al jouw pagina’s die op je website staan. Zo kan Google jouw website indexeren.

Bovenstaande factoren van de techniek van je website hebben vaak technische aanpassingen nodig om dit te kunnen optimaliseren. De webbouwer kan je hierbij direct helpen.

Content

Staat de website technisch goed en wordt deze geïndexeerd? Dan is het tijd voor de volgende stap: de content van je website. Hiermee bepaal je in hoeverre jouw website relevant is voor de zoektermen die je uit het eerder uitgevoerde zoekwoordenonderzoek kunt halen. De factoren die een rol spelen bij de content van je website noemen we ook wel on page SEO. De belangrijkste elementen van on-page SEO worden hieronder benoemd.

Title tag

De title tag is een belangrijke ranking factor voor Google en is de titel van de pagina. Elke pagina van jouw website dient een unieke title tag en meta-description te hebben. Deze twee elementen worden door Google weergegeven in de zoekresultaten (SERP). Het is dus verstandig om een zoekwoord, waarop jij gevonden wilt worden, te gebruiken in de title tag en meta description. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee kunt houden:

  • De title tag mag maximaal 66 karakters lang zijn voordat deze wordt afgebroken door Google.
  • Zet je belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de title tag
  • Schrijf de titel niet voor de zoekmachine, maar voor gebruikers. Dit verhoogt de gebruikerservaring
  • Geef elke pagina een unieke titel

Title tag en meta description

Meta-description

De meta description is belangrijk voor de gebruiker, zoekmachine en jouw website. In dit stukje geef je een heldere omschrijving wat de gebruiker kan vinden op jouw pagina. Tegelijkertijd wil je de persoon overtuigen om naar jouw website te gaan. Hiervoor maak je gebruik van een korte call-to-action. Ook hier zijn weer enkele aandachtspunten:

  • Gebruik minder dan 156 tekens, anders wordt de omschrijving afgebroken door Google.
  • Gebruik ook hier weer je belangrijkste zoekwoorden
  • Overtuig de zoeker dat jij de informatie hebt waarnaar ze op zoek zijn
  • Gebruik een call-to-action om de persoon aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld: ‘Neem direct contact met ons op.’

URL / Slug

De URL van je website speelt ook een rol in zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je het belangrijkste zoekwoord in de URL verwerkt, weet Google direct waar de pagina over gaat. Dit verwerk je in de ‘slug’ van de URL. De slug is het gedeelte achter de domeinnaam.

Bijvoorbeeld: multifunnelmarketing.nl/slug

Headings (H-koppen)

Elke pagina op de website maakt gebruik van koppen en tussenkoppen. Ook dit is een plek waar je de belangrijkste zoekwoorden kunt gebruiken. Op het moment dat Google de pagina crawlt, bekijkt het ook deze headings om te bepalen waar de pagina over gaat.

Heading 1 – (H1): Over het algemeen is dit hetzelfde als de titel van de pagina. Verwerk hier het zoekwoord altijd in.

Heading 2 – (H2): Dit zijn de tussenkoppen en kunnen vaker voorkomen op de pagina. Het advies is om ook hier in de eerste H2-kop het zoekwoord te verwerken.

Heading 3 – (H3): Dit is een subparagraaf onder de H2-kop. Deze kun je alleen gebruiken als je ook een H1 en H2 op de pagina hebt staan.

SEO voor beginners, headings (H koppen)

Bodytekst

In de bodytekst geef je meer informatie over de kop en de tussenkoppen. Deze tekst moet geschreven zijn voor de gebruiker. Hierin kun je ook het zoekwoord enkele keren laten terugkomen. Pas wel op dat je dit niet te vaak doet. Keyword stuffing zorgt ervoor dat de tekst minder goed leesbaar is. Hierdoor heb je kans op een negatieve gebruikerservaring. We geven nog een paar tips:

  • Zorg voor een goede leesbaarheid. Maak gebruik van een chronologische volgorde van de headings.
  • Gebruik afbeeldingen.
  • De belangrijkste informatie vermeld je bovenaan.

Afbeeldingen optimaliseren (alt-tag)

Deze ranking factor wordt nog wel eens vergeten, maar heeft daadwerkelijk invloed op de positie van je website in de zoekresultaten. Google kan afbeeldingen niet ‘lezen’. Om de zoekmachine hierbij te helpen plaats je het zoekwoord in de alt-tag van de afbeelding. De alternatieve tekst zie je staan als een afbeelding niet geladen wordt. Google gebruikt de alt-tag om de afbeelding te lezen en te kunnen indexeren.

Alt-tag is ook een factor voor zoekmachineoptimalisatie

Interne links

Interne links zijn ook belangrijk bij het ranken van de websites. Door gebruik te maken van links kan Google zien wat de structuur is van je website en welke pagina’s belangrijker zijn. Bovendien zorgen interne links ervoor dat bezoekers verder kunnen navigeren binnen je website. Ook hier hebben we weer enkele tips voor:

  • Gebruik een zoekwoord die belangrijk is voor de pagina waar je naartoe wilt linken.
  • Schrijf de zin alsof er geen link in staat.

Dus niet: ‘Klik hier voor meer informatie’

Maar: ‘Meer informatie over SEO kun je lezen op onze website.’

Autoriteit

De laatste groep heeft invloed op de autoriteit van je website. Dit wordt ook wel off-page SEO genoemd. Je probeert optimalisaties uit te voeren buiten jouw eigen website om.

Linkbuilding

Naast interne links spelen ook externe links een rol bij de positie van je website in de zoekresultaten. Verwijzende links spelen een grote rol in het algoritme van Google. Zie het als een stem voor jouw website. Hoe meer andere websites verwijzen naar jouw website, hoe waardevoller jouw website wordt. Google beloont websites die veel ‘stemmen’ hebben met een hogere ranking. Let er wel op dat het niet alleen gaat om de hoeveelheid verwijzende links naar jouw website, maar ook om de kwaliteit van de verwijzende link.

Aan de slag!

Na het lezen van de handleiding van SEO voor beginners ben je een hoop informatie rijker en kun je zelf aan de slag met het optimaliseren van je website. Heb je toch nog vragen over zoekmachineoptimalisatie of kun je we hulp gebruiken bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.