Snapchat is een online app waarin foto’s, filmpjes en berichten, genaamd ‘snaps’, verstuurd kunnen worden. Lees in dit artikel wat Snapchat is

Snapchat strategie

Net als bij Multi Funnel Marketing, is het bij Snapchat ook van belang om te beslissen wat het doel is om Snapchat voor je bedrijf in te zetten.

De kans is groter dat Snapchat werkt als je van tevoren duidelijk hebt geformuleerd wat je doelstelling is. Het kanaal is een eenvoudige en toegankelijke manier om verhalen te vertellen aan je volgers. Het is verstandig om eerst een tijdje andere bedrijven te volgen op Snapchat en daarna een strategie te bedenken om je Snapchat doelstelling te bereiken.

Creatieve content

Als je als bedrijf veel volgers wilt en interactie met jouw doelgroep, dan is het belangrijk om je te onderscheiden. Door originele en creatieve content te plaatsen zal je als bedrijf eruit springen en zullen mensen je bedrijfsnaam of merk onthouden. Zo bouw je een trouwe groep volgers op.

Wij hebben een aantal content ideeën opgesomd, die je voor je bedrijf toe kan passen:

  • Een kort interview houden met medewerkers van het bedrijf
  • Je volgers een dag mee kijken bij het bedrijf
  • Een winactie houden

Het voordeel van het gebruik van Snapchat door bedrijven als kanaal is dat jouw posts niet tussen een drukke tijdlijn komen te staan, maar ze worden bewaard totdat jouw volgers tijd hebben om ze te bekijken.

Waarom Snapchat?

Snaps verdwijnen zo snel, dus je zal je wel afvragen of Snapchat de moeite is voor jouw bedrijf. Als je erover nadenkt, wordt de meeste sociale inhoud direct na het plaatsen bekeken. Op platformen als Tumblr en Pinterest is de content langer zichtbaar, maar het komt vaker voor dat social media berichten van korte duur zijn. Snapchat maakt van deze korte houdbaarheid een expliciet onderdeel van het platform. Omdat snaps na 1 keer bekijken verdwijnen, heb je de volledige aandacht van je gebruikers.

Snapchat tips voor jouw bedrijf

Onderstaand tips over het integreren van Snapchat in je social media marketing:

1. Creëer content

Allereerst moet je content voor Snapchat creëren. Sommige ideeën hiervoor zijn:

  • Maak waardevolle tutorials over jouw vakgebied, leg bijvoorbeeld in een video uit hoe mensen een veilig wachtwoord kunnen kiezen.
  • Geef gebruikers een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Laat zien hoe je producten maakt, deel de inspiratie achter jouw bedrijf en chat met klanten.
  • Vraag gebruikers om foto’s of filmpjes die jouw product gebruiken, stuur hen snaps en deel het in je verhaal. Die fans zullen zich dan gewaardeerd voelen en je publiek zal op meerdere manieren ontdekken hoe ze jouw product kunnen gebruiken.
  • Gebruik content van je andere social media kanalen, maar zorg ervoor dat het wordt afgestemd op Snapchat. De toon moet namelijk casual en grappig zijn.
  • Als laatste is het niet de bedoeling dat je Snapchat feed alleen maar zelfpromotie is, dus vertel interessante verhalen die betrekking hebben op jouw branche, vertel coole tips van een marktleider of geef een mening over een recent evenement.

2. Nodig deelnemers uit

Social media moeten sociaal zijn, geen eenrichtingsverkeer voor promoties. Reageren op elke snap is niet praktisch en haalbaar, maar je kan het zeker zo nu en dan doen. Voor volgers is het van grote toegevoegde waarde als een bedrijf reageert op jouw snap.

Overweeg om mensen terug te volgen op Snapchat. Wanneer ze je snaps sturen, lees ze dan en reageer indien nodig. Dit is heel nuttig om je volgers te laten weten dat je een echt persoon bent of een echt sociaal team achter het merk of bedrijf.

3. Wees creatief

Nadat je hebt besloten welke content je wilt creëren, moet je nadenken over hoe je deze content op een creatieve manier kunt presenteren. Onderstaand enkele tips hoe je dat kunt doen:

    1. Teken of schrijf op foto’s om humor of nadruk toe te voegen. Snapchat voor bedrijven
    2. Vind originele manieren om de aandacht van je volgers te trekken. Zo heeft GrubHub bijvoorbeeld een serie foto’s geplaatst van een pizza die werd gegeten en bij elk stukje die werd opgegeten kwam er een kortingscode tevoorschijn. Snapchat idee voor bedrijf
    3. Vertel een verhaal door middel van snaps. Het korte tijdsbestek kan het leuk maken om een verhaal aan je volgers te vertellen. Onderstaand laat Taco Bell het verhaal zien van het ontstaan van het bedrijf. Tips voor content op Snapchat

Als je video’s plaatst met het geluid uit is het slim om een muziekje op de achtergrond van je video’s te plaatsen. Let er wel op dat het achtergrondmuziekje een licentie heeft die ervoor zorgt dat jij het mag gebruiken.

4. Voeg een call-to-action toe

Als je wilt dat gebruikers actie ondernemen na het zien van je snaps, probeer dan een van onderstaande tactieken:

      1. Vraag volgers om een screenshot van jouw snap te maken. Dit is iets wat je kunt meten. Stuur een snap met daarin de boodschap dat je in de volgende snap een exclusieve kortingscode weggeeft en stel voor aan de doelgroep om een screenshot te maken. Vervolgens stuur je de snap met kortingscode en meet je hoeveel mensen de snap hebben geopend en bekeken en hoeveel mensen een screenshot hebben gemaakt. Vervolgens kun je ook kijken in Google Analytics hoe vaak de code daadwerkelijk is gebruikt.
      2. Vraag volgers om jouw website te bekijken, maar zorg ervoor dat dit sterk wordt gestimuleerd. Zo kun je bijvoorbeeld een verhaal beginnen op Snapchat en tegen je volgers zeggen dat het verhaal verder te lezen is op jouw website. Je kan de effectiviteit hiervan meten door een URL in je snapverhaal te plaatsen en dit de analyseren door middel van Google Analytics.

5. Creëer volgers

De uitdaging bij het creëren van volgers op Snapchat is dat het kanaal geen hashtags, zoekfunctie of andere middelen heeft om jouw bedrijf te ontdekken. Je kunt alleen laten weten dat je gebruik maakt van Snapchat en je volgers een reden geven om je te volgen. Zo kun je je snapcode op andere social media kanalen delen om het jouw volgers gemakkelijk te maken om je ook op Snapchat toe te voegen.

Snapchat marketing is nog grotendeels onbekend terrein voor veel bedrijven. Maar je hebt een geweldige kans om een vroege gebruiker te zijn als bedrijf en de aandacht van je volgers te trekken.