Net als vele ondernemers zal ook jij waarschijnlijk de hele dag door met veel verschillende dingen bezig zijn om je business te laten groeien. Naast de daily tasks is er ook nog social media welke je moet bijhouden om zichtbaar te blijven. Wordt dit onderhouden door je online marketing bureau? Fijn! Maar als je dit niet laat uitbesteden dan kan het zijn dat je er soms tegenop kijkt en daardoor bij inschiet. Gelukkig zijn er vandaag de dag voldoende social media planning tools die het leven van een ondernemer een stuk makkelijker maken, op gebied van social media. Met de juiste social media planning tool bespaar je tijd en kun je efficiënt je social media beheren. Zo zorg je ervoor dat je social media strategie echt van de grond komt. Maar hoe weet je welke tool de juiste is voor jouw bedrijf?

Content kalender

Voordat je überhaupt je posts op social media gaat inplannen en maken, is het verstandig om na te denken over wat jij wil uitstralen op social media, en wat jij met je posts zou willen bereiken. Een content kalender template helpt je eenvoudig een social media strategie op te stellen en alvast na te denken over de intentie van je posts.

Via het platform zelf

Bij een groot gedeelte van de bekende social media kanalen kun je tegenwoordig je posts inplannen via het platform zelf. Kijk maar naar Facebook en Instagram. Waarschijnlijk heb je dit al eens gedaan, dit gaat heel eenvoudig. Je kunt tegenwoordig ook je Pins op Pinterest inplannen, ook op via platform zelf. Let op: hierbij heb je wel de restrictie dat je maximaal twee weken vooruit kunt plannen. Het is dus mogelijk om gratis berichten in te plannen via de platformen zelf. Nadeel: op deze manier blijf je helaas tussen de verschillende kanalen schakelen.

Hootsuite

Hootsuite is een van de bekendste social media tools waarmee je je social media berichten kunt plannen. Je ziet hier in één overzicht meerdere accounts die je kunt beheren. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere accounts tegelijkertijd managen op het dashboard. Op deze manier hoef je dus niet te switchen tussen de verschillende platformen. Daarnaast krijg je de ruimte om je dashboard geheel naar wens in te richten.

Later

Op het eerste gezicht lijkt Later heel erg op Hootsuite, maar deze tool is vooral op Instagram gericht. Dit komt doordat Later een makkelijke applicatie heeft voor je smartphone. Via Later kun je bijvoorbeeld je feed bekijken voordat je posts daadwerkelijk geplaatst worden. Zo zie je of de posts goed aansluiten bij je feed en of het een mooi geheel zal vormen. In de gratis versie van Later krijg je een maximaal aantal posts per platform per maand. Wil je meer inzicht in de statistieke of wil je meerdere posts inplannen? Dan zal je een prijs per maand moeten betalen.

Buffer

Social media planning tool Buffer maakt in hun pakketten onderscheid tussen: publiceren, reageren en analyseren. Voor iedere optie heb je een ander pakket nodig. Buffer is te gebruiken voor Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Ook in deze tool kun je voor Instagram een eerste reactie inplannen voor bijvoorbeeld de hashtags. De gratis versie van Buffer is helaas erg beperkt. Je kunt hierbij drie social media-accounts instellen en tien posts inplannen.

Het handige aan Buffer is dat teams eenvoudig posts kunnen reviewen. Je kunt per teamlid instellen of zij volledig zelfstandig mogen posten of dat hun berichten nagekeken moeten worden.

Coosto

Coosto werkt net als Buffer ook met pakketten en biedt toegang tot veel verschillende statistieken. Zo kan de tool duidelijk inzicht geven in zaken als de beste tijd om te posten. Daarnaast bieden ze ook upgrades als het verkorten van URL’s, berichtgoedkeuring en campagnelabels. Ook Coosto is net als Buffer te gebruiken voor Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn.

Aan de slag

Er zijn nog veel meer social media planning tools, maar dit zijn de meest bekende. Ga bij jezelf na welke social media platformen je wil gebruiken om jouw social media strategie tot leven te laten komen, hoe vaak je wil posten en welke features je belangrijk vindt. Dan kun je een gedegen keuze maken op basis van prijs versus mogelijkheden. Heb je nog vragen? Neem dan contact op!