Zo stop je spam met een filter in Google Analytics

Google Analytics is super binnen Multi Funnel Marketing om het gedrag van bezoekers op je website te analyseren. Helaas worden de rapporten in Google Analytics steeds vaker vervuild met spam. Er zijn gelukkig manieren om spam zoveel mogelijk uit je rapporten te halen, namelijk met een Google Analytics spam filter. Hoe je dat doet, vertel ik je in dit artikel.

De oorzaak van spam in je Google Analytics account

Spam in Google Analytics wordt veroorzaakt door bots. Bots zijn computerprogramma’s die zoveel mogelijk websites bezoeken. Je data wordt hiermee vervuild en het zorgt ervoor dat je niet de juiste conclusies kunt trekken. Er zijn verschillende soorten spam:

  1. Het eerste type is Ghost Spam. Deze spam bezoekt je website niet echt, maar bots proberen direct met Google Analytics te communiceren.
  2. De tweede soort is Crawler Spam. Dit type bezoek jouw website wel. Het maakt gebruik van bots die langs websites crawlen om gegevens achter te laten.
  3. Language spam is het derde type. Language spam is te herkennen aan rare tekens of volledige zinnen.

Het voordeel voor spammers? Veel mensen zijn nieuwsgierig en bezoeken de verwijzende URL. Die linkt naar hun site en daarmee ontvangen ze duizenden bezoekers per keer.

Google Analytics spam filter

Tekenen die wijzen op Google Analytics spam

Er zijn verschillende tekenen die erop wijzen dat er spam tussen jouw data in Google Analytics zit.

  1. Uitschieters: zitten er dagen tussen dat je ineens veel meer bezoekers hebt dan andere dagen en is er geen duidelijke oorzaak? Dan is dit waarschijnlijk spam.
  2. Een hoge bouncerate: vaak heeft spambezoek een bouncepercentage van 100%.
  3. Een korte sessieduur: vaak heeft spambezoek een sessieduur van 0 seconden.
  4. Hostname: hier moet alleen de URL van de klant staan.
  5. Browser: voeg de browser eens toe als secundaire dimensie en bekijk welke browser opvallende resultaten laten zien, bijvoorbeeld een hoge bouncerate of korte sessieduur.
  6. Landen: zijn er landen die slechte kwaliteit bezoek leveren, bijvoorbeeld een hoge bouncerate of korte sessieduur?

Zo kun je spam filteren

Gelukkig kun je de algemene bots met een vinkje uit je weergave filteren. Dit doe je via Instellingen voor dataweergave – Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten. Let erop dat je dit in iedere weergave doet, het vinkje staat namelijk standaard uit.

Helaas wordt met dat ene vinkje niet alle spam direct gefilterd. We zullen dus aan de slag moeten met een aantal andere filters. Dit kun je vrij gemakkelijk doen, maar je zult het klusje waarschijnlijk wel regelmatig moeten herhalen.

Tip vooraf: maak een nieuwe weergave in Google Analytics waar je alleen de gefilterde data bijhoudt. Zo behoud je ook altijd het totaalbeeld.

Zo ga je aan de slag:

  • Hostname spam: ga bij Beheer naar Filters en kies voor Aangepast. Kies hier voor Hostname en noteer de hostnames die niet tussen de data horen.
  • Browser spam: ga bij Beheer naar Filters en kies voor Aangepast. Kies hier voor Browser en noteer de browsers die niet tussen de data horen.
  • Country spam: ga bij Beheer naar Filters en kies voor Aangepast. Kies hier voor Land. Let op: dit kan een te grote stap zijn, dus controleer goed of je deze landen echt wilt filteren.

Wij gebruiken naast handmatige filters ook vaak deze spam blocker. Deze kun je eenvoudig toevoegen op jouw Google Analytics account.

Aan de slag

Ben je bezig met het filteren van spam uit Google Analytics en heb je vragen? Stuur ons gerust een berichtje! Neem vrijblijvend contact met ons op.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.