Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot onze Multi Funnel Marketing strategie. In een reeks van blogartikelen nemen we je mee in een complete e-mail strategie van start tot eind.

Je hebt besloten om te starten met e-mail marketing en nu? Waar begin je en waar moet je op letten? In dit blogartikel nemen we je mee naar de start en geven we enkele tips zodat jij helemaal klaar bent voor jouw e-mail marketing plan!

Blogreeks e-mail marketing:

Bepaal je doelstelling

Net als bij online marketing in het algemeen is het ook voor je e-mail marketing plan van belang om je af te vragen welk doel je wilt behalen. Wil je dit kanaal inzetten om je klanten te informeren of wil je ze aansporen om producten te kopen? Bedenk goed wat jouw doelstelling is, omdat je hier ook de inhoud van de mail op gaat afstemmen.

Bepaal je doelgroep

Voordat je überhaupt begint met het maken van een mailing, zijn er enkele punten qua voorbereiding nodig. Allereerst heb je natuurlijk een lijst nodig van personen die jouw nieuwsbrief wensen te ontvangen. Het kan zijn dat je over een uitgebreide lijst met e-mailadressen van klanten beschikt, maar let op: deze mag je niet zomaar gebruiken! Op 25 mei 2018 is de GDPR (in het Nederlands AVG) wetgeving ingegaan. Deze wet bepaalt onder andere dat bedrijven expliciete toestemming nodig hebben wanneer zij gegevens willen gebruiken. Voor jouw e-mail marketing plan houdt dit in dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn. Lezers moeten dus bewust toestemming geven om de nieuwsbrief of mailing te ontvangen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een formulier op je website plaatsen.

 

Kies passende e-mail marketing software

Wanneer je beschikt over een lijst met personen die hebben aangegeven jouw nieuwsbrief te willen ontvangen, wil je natuurlijk dat deze personen de nieuwsbrief ook echt kunnen ontvangen. Het zou natuurlijk zonde zijn als jouw nieuwsbrief in de spambox terecht komt. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van goede e-mail marketing software. Wanneer je de nieuwsbrief vanuit je eigen e-mailadres stuurt, zal deze namelijk sneller in een spambox terecht komen. E-mail marketing software beschikt over regelmatige updates om de spamscore zo laag mogelijk te houden. Zelf maken wij regelmatig gebruik van MailChimp: een programma dat gratis en bovendien erg gebruiksvriendelijk is.

 

E-mail marketing plan

Kies of ontwerp een passend template

Wanneer je een nieuwsbrief gaat versturen, is het raadzaam om hier een template voor op te stellen. Op deze manier kun je komende nieuwsbrieven gemakkelijk opmaken en creëer je een consistente uitstraling. Zorg dat het template past bij jouw huisstijl; je wilt immers een beeld uitstralen dat past bij jouw bedrijf en producten of diensten. Een goed template bevat in ieder geval jouw logo, de kleuren van jouw huisstijl en verwijzingen naar jouw website en social media kanalen. Per nieuwsbrief kun je de inhoud van het template aanpassen naar een ander onderwerp.

 

Maak je eerste mailing

Wanneer je alle voorbereidingen voor je e-mail marketing plan hebt getroffen, kun je de eerste mailing maken. Bedenk je daarbij goed waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en zorg dat je daarop inspeelt. Bekijk ook eens ons blogartikel met email marketing tips om ervoor te zorgen dat deze en al je toekomstige mailings zo goed mogelijk ingericht worden!

Blogreeks e-mail marketing:

Categorieën: E-mail Marketing (EMM)