Begin 2020 is Amazon.nl gelanceerd en sinds die tijd is het platform flink gegroeid in Nederland. Wanneer je wilt starten met adverteren op Amazon, zijn er een aantal zaken waar je vooraf goed over na moet denken. In dit blogartikel leg ik je uit welke opties er zijn en hoe jij deze Marketplace zo optimaal mogelijk benut!

Wat is Amazon?

Allereerst een belangrijke vraag: want wat is Amazon precies en waarom zou je hierop willen adverteren? Amazon is een van oorsprong Amerikaans bedrijf, opgericht door Jeff Bezos. Ooit gestart als boekenwinkel en inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste webwinkels van de wereld met een ruim assortiment. Amazon is de grootste online marketplace van de wereld. Online marketplaces zijn e-commerceplatformen waar externe verkopers hun producten kunnen aanbieden. Enkele andere bekende marketplaces in Nederland zijn Bol.com, beslist.nl en Marktplaats. Amazon biedt jou dus als verkoper een platform waar je jouw producten kunt aanbieden. Wil je jouw producten extra onder de aandacht brengen, dan is er ook de mogelijkheid om te adverteren op Amazon.

Producten aanbieden op Amazon

Voordat je kunt starten met adverteren op Amazon, is het uiteraard van belang dat je producten aanbiedt. Hiervoor moet je een vendor of seller account aanmaken en je producten op het platform plaatsen.

Amazon biedt twee verschillende fulfilment opties. Zo kun je ervoor kiezen om de logistiek zelf op te pakken, maar kan het ook verstandig zijn om dit uit te besteden aan Amazon. Onderstaand leggen we de verschillen uit.

Fulfilment by Merchant

Wanneer je ervoor kiest om zelf de logistiek te regelen, noemen ze dit Fulfilment by Merchant. Dit houdt in dat je alle verkochte producten zelf naar de kopers verzendt. Het zorgt ervoor dat je hogere marges hebt en dat je meer controle hebt over je eigen voorraad, maar het maakt het wel lastiger om producten snel bij de consument te krijgen.

Fulfilment by Amazon

De voorkeur van Amazon gaat ernaar uit om het logistieke proces van verkopers uit handen te nemen. Dit houdt in dat je jouw producten in één keer opstuurt naar Amazon en zij de producten vanuit hun magazijn versturen. Hierdoor hoef je je zelf geen zorgen meer te maken over opslag en verzendtijd. Wel betaal je hiervoor maandelijkse opslagkosten en een vaste fee per verkocht product. Ook geeft het je net wat minder controle over je eigen voorraad.

Adverteren op Amazon

Wanneer je alle logistieke zaken hebt geregeld en je jouw producten aanbiedt op de online marketplace, zijn er verschillende advertentiemogelijkheden. Er zijn drie opties:

  1. Gesponsorde productvermelding;
  2. Gesponsord merk (headline search);
  3. Display advertenties.

Als (beginnend) verkoper ontkom je er eigenlijk niet aan om te adverteren op Amazon. Producten ranken organisch vaak pas als je meer verkoopt en goede reviews hebt verzameld. Met advertenties kun je jouw producten beter onder de aandacht brengen van jouw doelgroep.

Gesponsorde productvermelding

De meest bekende manier van adverteren op Amazon betreft de gesponsorde productvermelding. Hierbij worden jouw producten vertoond op het moment dat potentiële klanten zoeken op relevante zoektermen. Wanneer je hier gebruik van maakt, let er dan op dat je de belangrijkste zoektermen in de titel van je product laat terugkomen. Zelf kun je interessante zoekwoorden kiezen of automatische contexttargeting aanzetten. Je herkent de advertenties aan de sponsored melding die boven het product vertoond wordt. Als adverteerder betaal je per klik (CPC).

adverteren op amazon - product

Gesponsord merk (headline search)

Naast sponsored products kun je ook kiezen voor sponsored brands. Dit wordt ook wel de headline search genoemd. Hiermee genereer je meer bekendheid voor jouw winkel binnen Amazon. Jouw merk wordt onder de zoekbalk getoond in de zoekresultaten van Amazon. Je kiest daarbij een afbeelding en drie relevante producten. Ook geef je aan op welke zoektermen je jouw advertentie wilt vertonen. Ook hierbij betaal je per klik (CPC) en zodra er op je advertentie wordt geklikt, komt een bezoeker op jouw productdetailpagina. Let op: hiervoor moet je wel ingeschreven zijn in het Amazon brand Registry.

Display advertenties

Tot slot is het ook mogelijk om display advertenties in te zetten, vergelijkbaar met display in Google Ads. Hiermee kun je met jouw banners adverteren op Amazon en externe websites. Bij deze vorm van adverteren op Amazon kies je geen zoekwoorden, maar wordt gekeken naar het online gedrag van klanten. Op basis van interesses en kenmerken kun je jouw doelgroep samenstellen.

Amazon display advertentie

Verkoop jij al op Amazon?

Bied jij jouw producten al aan op Amazon? Dan kan adverteren ervoor zorgen dat je meer zichtbaarheid én verkopen realiseert. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op via 076-7820560 of vul het contactformulier in.

 

Categorieën: Marketplaces