In ons vorige blogartikel vertelde we meer over het inzetten van storytelling in online marketing voor bedrijven. Het toepassen van storytelling in jouw online marketing brengt nog een andere uitdaging met zich mee. We leven in een steeds snellere digitale wereld. Klanten worden dagelijks geconfronteerd met honderden verhalen, boodschappen en reclame-uitingen.

Vaak heb je op sociale media maar een paar seconde om de aandacht van de klant te trekken. Ondanks deze uitdaging is dit toch een goed platform om aansluiting te vinden op de belevingswereld van je klant. Ook al zal je rekening moeten houden met een korte spanningsboog, het is en blijft het platform waar je het dichts bij de klant kunt komen. Waar je direct de interactie kunt aangaan en jouw verhaal in de schijnwerpers staat.

3 Tips voor geniale storytelling:

Wil je een blijvende indruk maken op jouw klanten via social media? Het succes van goede storytelling is afhankelijk van verschillende factoren. Wij zetten een paar handige tips voor je op een rijtje.

1. Zorg voor een goede opbouw

Bouw de spanning in je campagne goed op. Zo trek je de aandacht maar hou je deze ook vast. Creëer een probleem dat opgelost moet worden. Dit zie je steeds vaker terug in branding van bepaalde producten of diensten. Goede voorbeelden zijn de campagnes van Disneyland Parijs die vaak inspelen op de emotie van de kijker. Je voelt je verbonden met het karakter en hoopt dat het aan het einde goed komt. Zo blijf je geboeid en raak je op emotioneel gebied verbonden aan de campagne.

Wanneer je een campagne bouwt rond een probleem dat opgelost moet worden kun je hier op sociale media ook de interactie over aangaan met de doelgroep. Gebruik teasers en roep vragen op. Hierdoor gaat jouw campagne leven en zoeken mensen de interactie op met elkaar.

2. Hou het herkenbaar

Het is belangrijk dat je het verhaal in een herkenbare situatie of omgeving plaats. Zo past jouw verhaal beter in het referentiekader van de doelgroep. Wanneer je te veel nieuwe of vreemde elementen laat zien haakt je doelgroep af. Je verhaal wordt vaag en komt los van de realiteit waar de klant in leeft. Wanneer je de perfecte balans vindt tussen herkenning en nieuwe elementen voelt jouw campagne vertrouwd en memorabel.

3. Maak het niet te moeilijk!

Het belangrijk dat je op een lijn zit met jouw doelgroep. Gebruik dus geen moeilijke woorden of vakinhoudelijk termen die jouw klant niets zeggen. Wil je een verhaal gebruiken voor je campagne. Zorg dan dat de boodschap van jouw verhaal niet te moeilijk is. De kern van ieder goed verhaal is terug te brengen tot één zin.

De ‘Hero’s Journey’

Wil je jouw verhaal kenbaar maken aan de wereld? De ‘Hero’s Journey’ kan een goed houvast bieden!  Misschien is het je nooit opgevallen maar storytelling volgt bijna altijd een vast patroon. De ‘Hero’s Journey’ is een model dat je kunt toepassen op de oudste mythe en sagen maar ook op de allernieuwste blockbusters. Misschien heb je nog nooit van dit model gehoord? Maar je zal het herkennen in alle verhalen die je ooit verteld zijn. Niet gek dus dat je deze succesformule makkelijk toe kunt passen bij de creatie van je content.

In jouw verhaal staat de reis van de klant centraal. Deze reis kunnen we opdelen in drie fasen. De normale wereld waarin de klant nog niet bekend is met jouw product of dienst. De speciale wereld, dit is de leefwereld van jouw product of dienst. En de verrijkte wereld, in deze wereld is het leven van de klant verrijkt door jouw product of dienst. Wanneer je aan de slag gaat met het creëren van content moet je rekening houden met het soort content dat bij iedere fase past. Deze content type kunnen we opdelen in 5 verschillende types:

1. Introductie content

Ieder goed verhaal begint met een ‘call to adventure’. De meeste films, boeken en verhalen beginnen met een situatie die het verhaal op gang brengen. Bijvoorbeeld een jongen die een brief ontvangt om naar magische toverschool te komen. Wanneer content gaat creëren is de klant de hoofdpersoon en jouw content de call to adventure. De klant is zich nog niet bewust van jouw product of service. Je zal de klant dus moeten inspireren of overtuigen. Zo kun je bijvoorbeeld een oplossing bieden voor een niet vervulde behoefte of probleem. Het is belangrijk om jouw klanten duidelijk te maken welke meerwaarde jouw bedrijf te bieden heeft. Denk hierbij aan het beantwoorden van de volgende vragen: Hoe maak jij het leven van je klanten makkelijker? Of wat doe je voor je klant?

In deze fase krijg de klant ook te maken met drempels. Dit zijn zorgen of angsten die de klant weerhouden om voor jouw product of dienst te kiezen. Dit kunnen praktische zaken zijn zoals een onhandige bezorgservice. Maar je kunt ook denken aan slechte reviews. Mocht je een product of service verkopen die veel drempels bij de klant zou kunnen oproepen. Probeer deze dan te ondervangen in je communicatie.

2. Mentor content

In deze fase is de klant al bekend met het merk maar zal je nog veel overtuigingskracht moeten gebruiken. In deze fase van de aankoop heeft de klant behoefte aan een moment van herkenning. Dit kun je doen door het gebruik van reviews en ervaringen van klanten die het product al hebben aangeschaft. Het binden van de klant aan je merk doe je in deze fase niet enkel met storytelling. Je kunt ook gebruik maken van een prijsvoordeel, een gratis template of gratis tutorial video’s.

Je kunt deze fase ook inzetten om een platform te implementeren waarin je het contact met de klant nog persoonlijker maakt. Zo zijn er veel bedrijven die een aparte pagina aanmaken voor reviews en ervaringen van de klant. Je kunt hier verschillende type verhalen voor gebruiken. Deze zetten we kort voor je op een rijtje:

Het verhaal van jouw product

Een product verhaal lijkt op het USP van jouw bedrijf maar is veel specifieker. Het is gericht op het verschil dat een bepaald product kan maken in het leven van jouw klanten. Je kunt je verhaal onderbouwen met onderzoeken of reviews van je klanten. Ook kun je passende influencers gebruiken om jouw product te promoten. Lees meer over het inzetten van influencers in jouw online marketingcampagne.

Het verhaal van de klant

Door het gebruik van verhalen van je klanten kun je direct laten zien wat jouw product of merk voor impact heeft op het leven van jouw klanten. Voor een nieuwe klant is dit belangrijke informatie die ook nog eens erg geloofwaardig overkomt. Deze vorm van storytelling kun je ook toepassen in een website voor online shopping. Wat is betere reclame voor jouw product dan mond op mondreclame. Laat jouw klanten hun verhaal doen op de website van jouw product. Dit wekt vertrouwen in jouw product. Je kunt als marketeer nog zo je best doen, de klant zal een andere klant die het product al heeft aangeschaft altijd eerder geloven.

Storytelling tips & tricks

3. Actie content

In deze fase doet de klant de aankoop. Maar let op, aan het begin van de fase is de aankoop nog niet gedaan. Veel bedrijven maken gebruik van personalisatie als laatste duwtje in de goede richting. Hierdoor heeft de klant het gevoel het product al bijna in handen te hebben. Denk bijvoorbeeld aan het zelf kunnen samenstellen van een paar sneakers. Het bedrijf heeft jouw als klant betrokken in het creatie proces en onderdeel gemaakt van hun belevingswereld.  Ook dit zijn Unique Selling Points die je goed in kunt zetten om de klant te overtuigen in de eerste fase van de klantreis.

4. Helden content

Voor online marketeers is dit een essentiële fase. De klant heeft het product gekocht en is toegetreden tot de belevingswereld van het merk. Dit betekent dat hij of zij dus open staat voor content. Het is hierbij van belang dat je nu niet gaat verslappen. Je moet onder de aandacht blijven bij de klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het inzetten van email campagnes. Maar ook het toesturen van meer content over het product is erg waardevol. Speel met je content in op klantvragen zoals ‘hoe kan ik mijn product het beste gebruiken’. Door in deze fase goed te blijven communiceren transformeer je een tevreden klant in een loyale klant.

5. Elixer content

Wanneer je loyale klanten hebt zullen zij zich een ambassadeur van jouw merk voelen. Neem deze klanten mee in het verhaal van jouw bedrijf. Laat ze positieve reviews aanleveren.  Dit zorgt ervoor dat nieuwe klanten weer makkelijker over de drempel worden getrokken in de tweede fase van de klantreis. Zo zorg je ervoor dat ieder element in jouw verhaal elkaar versterkt.

Het is en blijft een goed verhaal

Storytelling is al honderden jaren een krachtig middel. Pas het daarom toe wanneer je bezig bent met het creëren van content. Content die voldoet aan deze tips & tricks sluit aan op het referentiekader van de klant en is daardoor geloofwaardig. Zeker wanneer je het goed toepast in jouw online marketing creëer je impact. Verhalen met impact vinden we inspirerend, willen we opnieuw beleven en vertellen we door.

Heb je nog vragen? Wil je meer weten over storytelling? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het effectief implementeren van storytelling. Is jouw online marketing ready for take-off?