Wat is Think with Google? 7 tools uitgelicht!

Think with Google bestaat al sinds 2011 en is een handige tool met daarin hulpmiddelen voor jouw website en campagnes. De tools van Think with Google geven je inzicht in allerlei data. Data die elke online marketeer kan gebruiken.

Na het lezen van dit artikel weet je welke hulpmiddelen er in de ‘Think with Google toolbox’ zitten ⚒️. Bovendien kan jij direct aan de slag met deze tools. Klaar voor? Let’s go!

De 7 hulpmiddelen van Think with Google

Je wilt graag een website optimaliseren, de markt analyseren, de campagnes nét wat meer winstgevender maken of meer inzicht krijgen in het online gebruikersgedrag van de consument. Wat ook jouw situatie is; de tools van Think with Google helpen je hier gegarandeerd bij.

Think With Google bestaat uit:

  • Google Trends
  • Shopping Insights
  • Consumer Barometer
  • Speed scorecard
  • Test My Site
  • Market Finder
  • Google Surveys

We lichten nu elke tool kort toe.

1. Google Trends

Met Google Trends krijg je meer inzicht in de trending onderwerpen en meest gebruikte zoektermen. Je krijgt dus meer informatie over het zoekgedrag van alle Google gebruikers. Je kan per land bekijken welke onderwerpen in een gekozen tijdsperiode actueel en trending waren. Door op een juiste manier naar de trends te kijken, kan je deze verkregen informatie direct inzetten voor jouw Google Ads campagnes!

Je vindt trends in het zoekgedrag, maar wist je dat je heel specifiek een bepaalde zoekterm kunt analyseren? In Google trends kan je ook de interesses per provincie bekijken in combinatie met welke onderwerpen en zoektermen hierbij gebruikt worden. Bovendien krijg je ook inzicht in hoe een zoekterm het doet binnen een bepaalde categorie en binnen de verschillende platformen van Google. Denk aan Google zoeken, Google afbeeldingen, Google Map, etc.

2. Shopping insights

Wil je geen inzicht in zoektermen of trending topics, maar wil je wél inzicht in de laatste trends van producten, merken of categorieën? Dan is Shopping Insights de tool voor jou! Je kunt zien hoe een merk het doet in vergelijking met andere merken, hoe populair een product is ten opzichte van andere producten en de mate van interesse in je producten per categorie of apparaat.

3. Consumer Barometer

De Consumer Barometer is volgeladen met statistieken over het online gedrag van de mensen. De consumer barometer helpt je begrijpen hoe de wereld het internet gebruikt. Dit wordt weergegeven in vier onderdelen, namelijk:

  • Graph builder; hier vind je verschillende resultaten uit onderzoeken over het algemene gebruik van het internet. Denk aan het online koopgedrag en het gebruik van online video’s. Je kan de statistieken filteren op diverse aspecten.
  • Trended data; dit onderdeel weergeeft het gebruik van het internet en apparaten over een periode van zes jaar. Dit kun je wederom filteren op diverse aspecten, zoals demografische kenmerken.
  • Audience stories; hier plaatst Google artikelen over onderzoeken met een bepaald onderwerp.
  • Curated insights; dit onderdeel toont je hoe, wanneer en waarom mensen in Nederland gebruik maken van het internet totdat het overgaat op een aankoopgedrag.

4. Speed Scorecard

De prestaties van jouw mobiele website vergelijken met die van concurrenten? Het kan met de Speed Scorecard. Deze tool geeft je inzicht in de snelheid van jouw mobiele website. Vul tot maximaal 9 anderen domeinen in en vergelijken maar!

5. Test My site

Een uitgebreider inzicht nodig in de snelheid van jouw website? Dan is Test My Site een betere hulpmiddel! Deze tool geeft je inzicht in het de laadtijd, maar belangrijker nog: het geschatte bezoekersverlies van je mobiele website. Draai eenvoudig een rapport uit met de aanbevelingen en start direct met optimaliseren!

6. Market finder

Wil je uitbreiden naar een ander land en ben je benieuwd welke markt interessant is voor jouw product of dienst? Maak dan gebruik van de Market Finder. Deze tool geeft je meer informatie over de beste markten voor jouw onderneming. Vervolgens helpt deze tool je met logistieke, internationale betalingen en product lokalisatie.

7. Google Surveys

Een enquête maken zonder zelf respondenten te verzamelen? Met Google Surveys is dit mogelijk. Je stelt korte vragen en filtert de mogelijke deelnemers op demografische kenmerken. Google vertoont vervolgens jouw vragenlijst in het netwerk van Google en de mobiele applicatie hiervan. Op moment dat er voldoende gegevens zijn verzameld, kan jij dit direct analyseren en gebruiken. Handig toch?!

Welke tool gebruik jij?

Nu weet je meer over Think With Google en de 7 hulpmiddelen hebben wij een vraag. Welke tool gebruik jij vaak om jouw online marketinginspanningen te optimaliseren? Laat het ons weten, we zijn heel benieuwd.

Kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op. We helpen je graag verder op weg met deze 7 handige hulpmiddelen van Think With Google.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.