Heb jij al gehoord van TikTok? Het is een nieuw social medium, razend populair onder jongeren en aan een echte opmars bezig in Nederland. Hoewel je dit social mediakanaal misschien nog niet kent, is het een geduchte concurrent van Facebook, Instagram en Snapchat. Een belangrijk medium om in de gaten te gaan houden dus! Wat is het? En belangrijker nog: hoe kun je het succesvol gaan inzetten voor jouw bedrijf? In dit blogartikel vertellen we er meer over.

Wat is TikTok?

TikTok is een gratis Android- en IOS-app die in de app-stores al uitgelicht wordt als populair item om te downloaden. De app heeft één doel: jou zo lang mogelijk vermaken met korte, grappige content. Je vindt er dan ook duizenden filmpjes van mensen die dansen, playbacken, zingen, vloggen of grappige moves uitvoeren op muziek. Deze Snapchat-achtige homemade video’s duren niet langer dan 15 seconden. Na het maken, bewerken en plaatsen ervan kunnen andere gebruikers de video liken, erop reageren, gratis downloaden, in-app naar elkaar sturen of delen op andere social kanalen.

Korte fun- video's m.b.v. TikTok

Met de TikTok app maken jongeren Snapchat-achtige viral content van circa 15 seconden.

Wie gebruikt het?

Onder jongeren is TikTok razend populair. 80% van de gebruikers wereldwijd is zelfs jonger dan 18 jaar. Het social medium heeft inmiddels de grens van 1,5 miljard downloads al bereikt. In 2018 had de app met 663 miljoen nieuwe downloads er meer dan Instagram, die er toen 444 miljoen had. In de Verenigde Staten heeft de app zelfs al meer jonge gebruikers dan Facebook en met 500 miljoen dagelijkse gebruikers is het platform op dit moment populairder dan LinkedIn, Twitter, Pinterest en het vergelijkbare Snapchat.

Het social medium is in meer dan 150 landen en in 75 talen beschikbaar. De grootste populariteit bevindt zich met ruim 150 miljoen dagelijkse gebruikers in de Aziatische landen. In Europa heeft de app beduidend minder gebruikers, maar dit aantal groeit, ook in Nederland, heel snel. Naar schatting zijn er 3,5 miljoen gebruikers in Nederland.

De mogelijkheden

TikTok biedt binnen de app verschillende videofuncties. Zo kun je meerdere video’s met elkaar verbinden tot een maximum van 60 seconden. Met behulp van de ingebouwde video-editor kun je vrij eenvoudig leuke video’s maken met relatief hoge kwaliteit. Op platforms als YouTube kan dit ook, maar hier is toch wel meer kennis op het gebied van editing vereist. Verder zijn challenges, waarbij gebruikers elkaar uitdagen, en reactie video’s, waarbij je kunt reageren op een video die zich tegelijkertijd met jouw reactie afspeelt, populaire functies. Ook wordt een ‘Go Live’ functie getest, waarmee je net als op Facebook livestreams kunt maken en zo nog meer verbonden kunt zijn met je volgers.

TikTok voor bedrijven

Wanneer je graag een jonge doelgroep wilt bereiken, is TikTok het perfecte medium om op te nemen in je social media strategie. Door de relatief lage leeftijd van de doelgroep zijn er veel kansen om binding en loyaliteit te creëren onder je doelgroep. Welke mogelijkheden heb je als bedrijf of marketeer?

Je eigen kanaal creëren en beheren

Om de jongerendoelgroep aan te spreken maken veel bedrijven gebruik van Instagram en YouTube. Hier liggen kansen voor jou! Neem TikTok op in je social media strategie en maak een account aan nog voordat iedereen het doet. Gebruik je creativiteit om indruk te maken op de doelgroep en om een voorsprong te nemen op de concurrent.

Samenwerken met influencers

Een groot aantal populaire bedrijven zet inmiddels al influencer marketing in. Bedrijven zoals Guess en Coca Cola maken hier gebruik van. Meedoen met memes (grappige plaatjes met tekst), challenges of zelf hashtags creëren is helemaal in. En hoe kun je nu beter aan deze creativiteit meedoen dan met de hulp van een influencer, die ook nog eens in direct contact met je beoogde doelgroep staat?

Bedrijf zet influence marketing in op TikTok

Bereik de jongerendoelgroep via influencers.

Advertenties

Wil je niet meedoen met alle hypes? Dan heb je nog de mogelijkheid om gewoonweg te adverteren. Adverteren in de feed van TikTok is mogelijk, maar de eerste grote merken beschouwen het social medium meer als kanaal om fun-content te delen met hun doelgroep. Het moet dus nog blijken hoe effectief en zinvol adverteren in de feed is. Voordat je met adverteren aan de slag gaat moet je natuurlijk wel een strategie hebben. Een simpele verkoopboodschap gaat het niet worden, want daar prikken de miljoenen dagelijkse gebruikers zo doorheen. Wees creatief, ludiek maar vooral uniek.

Aan de slag

Ben jij overtuigd van TikTok als social mediakanaal? Ga aan de slag! Download de app, creëer content (met behulp van een influencer) en ontdek wat voor jouw bedrijf wel en niet werkt.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.