Werving en selectie is ontzettend lastig in de huidige arbeidsmarkt. Waar vind je de juiste sollicitanten? Hoe spreek je Gen Z aan? TikTok recruitment biedt mogelijkheden. In dit artikel lees je hoe je op TikTok aan je employer branding kan werken.

Employer branding TikTok

Recruitment op TikTok

Als jij op zoek bent naar sollicitanten voor startersfuncties, traineeships of stages, is TikTok recruitment interessant voor jou. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom valt in 2022 de grootste groep TikTok-gebruikers in de leeftijdscategorie van 20 tot 24 jaar. Ook voor sectoren die kampen met grote personeelstekorten, biedt TikTok recruitment mooie kansen. Hierbij kan je denken aan de toeristische sector of de horeca. Met TikTok spreek je Young-Professionals op een nieuwe en relevante manier aan.

Employer branding op TikTok

Een goede employer branding zorgt voor een voorkeurspositie in de mindset van (potentiële) medewerkers. Bovendien zorgt de juiste employer branding ervoor dat je ook gelijk de juiste mensen aantrekt. In de huidige arbeidsmarkt is het essentieel om top of mind te zijn als mensen op zoek zijn naar een baan. TikTok is een ideaal platform om je employer branding uit te rollen. Je kan met korte, leuke filmpjes laten zien hoe jouw bedrijf eruitziet, wat voor mensen er al werken en hoe de gang van zaken gaat. Hieronder volgen een do en don’t wat betreft TikTok recruitment.

Do: Neem de tijd om het platform te leren kennen.

Hoewel het voor bedrijven een nieuwe wereld is waarin ze zich bevinden, is TikTok al 2 jaar een platform wat dagelijks veel gebruik wordt. Je valt dus gelijk op als je té commerciële video’s plaatst. Voor het algoritme van TikTok is het belangrijk dat mensen je video’s afkijken. Als je begint met een sales praatje scrollen de gebruikers vaak direct door naar de volgende video. Focus ook op video’s met populaire geluiden, populaire hashtags, video’s die puur de bedrijfssfeer laten zien. Plaats dus niet alleen maar video’s die over open vacatures gaan, maar focus echt op employer branding op TikTok. Neem de tijd om met de trends van het platform mee te gaan.

 

Don’t: Verwacht niet dezelfde resultaten op TikTok die je uit Instagram of facebook haalt.

TikTok is een uniek platform waar het algoritme anders werkt dan op andere social media platformen. De views van je video’s hebben namelijk geen invloed op de views van je volgende video. Ook zitten gemiddeld de meeste mensen op hun For You Page. Dit is te vergelijken met Instagram Verkennen, hier wordt namelijk content laten zien van mensen die je niet volgt. Volgers zijn dus ook minder belangrijk voor het behalen van views. Bovendien is het doel is een positieve mindset achterlaten bij de personen die de video’s bekijken en niet een product/ dienst verkopen.

Volgende stappen in employer branding op TikTok

TikTok recruitment is dé nieuwste ontwikkeling in recruitment. Maar TikTok is ook nog een redelijk nieuw platform wat zich continue aan het ontwikkelen is. Voor bedrijven is online marketeers is er nog veel te leren. Lees ook onze andere blog over adverteren met TikTok for business. Enthousiast om aan de slag te gaan, maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem gerust contact met ons op. We helpen graag!

TikTok recruitment