Loop jij er weleens tegenaan dat je jouw Facebook of E-mail marketing resultaten niet goed genoeg terugziet in Google Analytics? Dan kan UTM tagging de oplossing zijn!

Als online marketeer richt je eigenlijk al je werkzaamheden en optimalisaties in op basis van data. We roepen het ook genoeg: Data is key. Zonder data weet je niet goed welke werkzaamheden of campagnes effect hebben welke juist niet. Gelukkig kunnen we tegenwoordig veel data verzamelen in Google Analytics: zo kun je terugzien uit welke kanalen bezoekers (/conversies) komen en zelfs uit welke campagnes. Wil je net dat stapje extra zetten en een diepgaande analyse uitvoeren, dan adviseren we om gebruik te maken van UTM tags. Met UTM tagging maak je namelijk nog meer inzichtelijk in Analytics!

In dit blogartikel leg ik je uit wat UTM tags zijn, hoe je deze inricht en uiteraard hoe je ze afleest in Google Analytics.

Wat zijn UTM tags?

Allereerst natuurlijk de belangrijkste vraag: wat zijn UTM tags? UTM tagging is het toevoegen van parameters aan een URL, zodat je extra informatie meegeeft aan Google Analytics. Hierdoor kun je nog beter terugzien in Google Analytics waar een bezoeker vandaan komt. Dit is bijvoorbeeld ideaal wanneer je gebruik maakt van QR-codes of wanneer je een A/B test hebt lopen.

5 UTM tags

Er zijn vijf verschillende UTM tags oftewel parameters te onderscheiden in Google Analytics:

  • utm_medium: het medium van de websitebezoeker;
  • utm_source: de bron van de websitebezoeker;
  • utm_campaign: de campagne die de bezoeker naar de website heeft geleid;
  • utm_term: officieel de zoekterm waarop iemand binnenkomt, maar je kunt hier ook een voor jou herkenbare term invullen of de doelgroep mee aanduiden;
  • utm_content: de inhoud van bijvoorbeeld een bericht of advertentie waar de bezoeker op geklikt heeft.

De laatste twee tags zijn niet verplicht.

Voorbeelden

Ben je nou benieuwd hoe UTM tagging eruit ziet? Onderstaand vind je enkele voorbeelden die je kunt invullen bij parameters.

  • utm_medium: cpc, organisch, email, social, referral (standaard als er niks is ingesteld)
  • utm_source: google, facebook, instagram, bing
  • utm_campaign: wintercampagne21, blackfriday, kerst, remarketing
  • utm_term: winterjas, vrouwen, brededoelgroep
  • utm_content: carrousel, gif, statisch

Het belangrijkste bij UTM tagging is consistentie: kies jij ervoor om verkeer vanuit Facebook een utm_source=fb mee te geven? Dan moet je dit bij een volgende campagne ook aanhouden. Op deze manier krijg je je data zo overzichtelijk mogelijk in Analytics te zien. Nog een belangrijke tip: let op hoofdletters. UTM tags zijn hoofdlettergevoelig, dus wees ook hier consistent in.

Zo stel je UTM tagging in

Er zijn diverse manieren om UTM tags in te stellen. Onderstaand bespreek ik drie mogelijkheden.

Via een externe site

Met de Campaign URL Builder kun je eenvoudig de gewenste parameters toevoegen aan jouw URL. Deze website wordt ook aanbevolen door Google, dus hier zit je sowieso goed. Vul de URL en gewenste parameters in en kopieer de URL die gegenereerd wordt.

Voorbeeld UTM tagging

Via een extensie

Werk jij vaak op Chrome? Dan hebben we een handige extensie voor op je lijstje! Download gratis de Analytics UTM Builder en je kunt deze op iedere pagina gebruiken. Wanneer je op de gewenste landingspagina van je campagne zit, klik je op de extensie en vul je de gewenste parameters in. Op basis hiervan kun je weer de gewenste URL kopiëren. Wanneer je met dezelfde parameters naar andere pagina’s wilt linken, pas je simpelweg de URL aan.

Extra voordeel van deze extensie: je kunt templates aanmaken, zodat je jouw UTM tags consistent kunt toewijzen. Dit is ook erg handig als je vaak samen met collega’s aan campagnes werkt!

utm tag extensie

Via Facebook

Richt jij regelmatig Facebook campagnes in en wil je deze beter analyseren? Facebook biedt in het advertentiebeheer de mogelijkheid om direct UTM tags aan jouw advertentie toe te voegen. Op deze manier kun je in Google Analytics precies zien welke advertentie het beste heeft gepresteerd. Kies bij het instellen van de advertentie voor Een URL-parameter instellen en vul de gewenste parameters in.

Je kunt ervoor kiezen om vaste of dynamische parameters in te vullen. Bij dynamische parameters wordt de data automatisch ingevuld, bijvoorbeeld op basis van de campagnenaam of het type plaatsing. Erg handig als je bijvoorbeeld in één campagne adverteert op zowel Facebook als Instagram en in de overzichten en stories!

URL parameters FB

Analyseren in Google Analytics

Heb jij actief gebruik gemaakt van UTM tagging in nieuwsbrieven, social campagnes, QR-codes en meer? Dan wil je de data natuurlijk teruglezen in Google Analytics. Je vindt de gegevens terug in het rapport bron/medium. Hier kun je vervolgens de extra parameters aan toevoegen (zoals campagnenaam).

Op basis van dit artikel kun jij aan de slag met UTM tagging en de resultaten analyseren in Analytics. Heb je hier toch nog vragen over? Stuur ons gerust een berichtje!