Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) behoort ook e-mail marketing tot onze Multi Funnel Marketing strategie. In een reeks van blogartikelen nemen we je mee in een complete e-mail strategie van start tot eind.

Je hebt een prachtige mailing opgezet en zit klaar om deze te verzenden, maar wacht… zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het verzenden? Die zijn er zeker! In dit blogartikel geven we je tips voor de onderwerpregel, de afzender, het testen en tot slot het moment van verzenden. Zo voorkom je dat je nieuwsbrief niet (goed) aankomt of nooit geopend wordt!

Blogreeks e-mail marketing:

Kies je onderwerp bewust

De onderwerpregel van jouw nieuwsbrief is misschien wel het belangrijkste aspect van de hele inhoud. Wat je doelstelling ook is, je wilt dat ze je nieuwsbrief openen. Zorg ervoor dat de onderwerpregel hiertoe aanspoort en de lezer nieuwsgierig maakt. Kies bijvoorbeeld niet voor ‘Nieuwsbrief mei 2020’, maar wel voor ‘Laatste kans om product X te bestellen’ of ‘Gaan de huizenprijzen stijgen?’. Wist je dat 33 procent van de lezers een mail wel of niet opent op basis van het onderwerp?

 

De onderwerpregel schept ook een bepaalde verwachting. Je wilt je lezers niet teleurstellen, dus zorg ervoor dat de inhoud van jouw e-mail overeenkomt met de verwachting die geschept wordt. Uit onderzoek van MailChimp is gebleken dat een relevante onderwerpregel zorgt voor een hoger open percentage.

Verzenden van mailings

Kies een kort en bondig onderwerp

Naast dat je een relevant onderwerp moet kiezen, is het ook belangrijk dat deze niet te lang is. Probeer je onderwerp zo kort mogelijk (maximaal 40 karakters) te houden en zet de belangrijkste informatie vooraan. Zo weet je zeker dat de belangrijkste informatie gelezen wordt.

 

Denk na over de afzender

Bepaal vanuit welk e-mailadres je de nieuwsbrief gaat versturen. Je kunt de nieuwsbrief natuurlijk versturen vanuit jouw info e-mailadres, maar wanneer je op zoek bent naar een persoonlijk randje zou je ook vanuit jouw eigen naam kunnen mailen.

 

Personalisatie

Nu we het hebben over het persoonlijker maken van je mailing, overweeg ook eens om met personalisatie te werken. Dit kun je vrij gemakkelijk toepassen door bijvoorbeeld de aanhef van de mail te personaliseren (bijvoorbeeld Beste Donna,). Ook is gebleken dat een gepersonaliseerde onderwerpregel de open ratio met maar liefst 10,1% verhoogt!

 

Test je mail

Wellicht ben je al gewend om je mailing te testen voordat je deze verstuurt. Dit doe je om te kijken of alles goed staat en je niks bent vergeten. Heb je ook weleens overwogen om de mail te testen in verschillende e-mailsystemen? Kijk bijvoorbeeld of je mail zowel in Outlook als in Gmail en Hotmail goed vertoond wordt. Dit kan namelijk verschillen per systeem en het is zonde als je hier pas achter komt na verzending.

 

Kies bewust het tijdstip van verzending

Heb je alles gecontroleerd en is je mailing klaar om verzonden te worden? Kies je verzendmoment bewust. Net als bij het plaatsen van social media berichten kan het een verschil maken op welke dag en welk tijdstip je de mailing verstuurt. Uit onderzoek is gebleken dat B2B nieuwsbrieven het beste presteren op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 11.00 en 15.00, terwijl B2C nieuwsbrieven het beste verstuurd kunnen worden op donderdag, vrijdag en zaterdag tussen 17.00 en 20.00. Wist je dat veel consumenten de mail alleen voor en na het werk lezen? Let hierop met het versturen van je mailings. Uiteraard kan het alsnog verschillen wanneer jouw doelgroep zijn of haar mail checkt. Wissel af met bepaalde dagen of tijdstippen en vergelijk de statistieken van de nieuwsbrieven met elkaar. Welke momenten werken voor jou het beste?

 

Hierbij is het dus ook belangrijk om jouw doelgroep voor ogen te houden. Bestaat jouw doelgroep uit personen met een kantoorbaan? Dan zullen ze waarschijnlijk hun e-mail meerdere keren per dag checken. Is jouw doelgroep vaak onderweg? Dan zullen ze voornamelijk in de ochtend of tijdens de pauzes kijken. Houd rekening met je doelgroep voor het tijdstip waarop jij jouw nieuwsbrief verzendt. En nogmaals; testen kan geen kwaad!

 

Nu ben je er klaar voor

Als je dit blogartikel hebt doorgenomen, ben je er eindelijk klaar voor om je mailing te verzenden. De volgende stap betreft het optimaliseren van je mailings op basis van de verkregen data. Hierover vertellen we je alles in ons volgende blogartikel. Heb je nog vragen over dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op.

Blogreeks e-mail marketing:

Categorieën: E-mail Marketing (EMM)