Wat is content marketing en hoe werkt het?

Je hebt een website en je wilt jouw doelgroep kennis laten maken met jouw product of dienst zonder deze direct aan te prijzen? Je wilt relevante en aantrekkelijke informatie verstrekken zodat je specifieke personen helpt om betere keuzes te maken. Je wilt niet alleen dat ze jouw product of dienst afnemen, maar er juist het maximale uithalen.

Geldt bovenstaande beschrijving voor jou en jouw onderneming? Dan is het tijd om content marketing in te gaan zetten voor jouw website. Wanneer je deze strategie consistent inzet, zal jouw potentiële klant je meer gaan zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Hiermee krijg je meer betrouwbaarheid, vertrouwen en autoriteit voor het product of dienst. Uiteindelijk wordt dit omgezet tot een merkvoorkeur en -loyaliteit.

In dit artikel bespreken we wat content marketing is. We geven uitleg over de definitie en lichten de werking van content marketing toe. Na het lezen van dit artikel kun je zelf content marketing inzetten voor jouw website.

Wat is content marketing?

Content marketing is een vorm binnen marketing waarbij relevante en waardevolle content gecreëerd en gedeeld wordt met een bepaalde doelgroep. Het doel hiervan is om de doelgroep aan te zetten tot een bepaald gedrag waardoor ze in een marketing funnel terechtkomen.

De term ‘waardevol’ is hierin essentieel. Met waardevolle content bedoelen we informatie dat door de websitebezoeker geconsumeerd wordt. Met andere woorden: de websitebezoeker wilt de content opzoeken en tot zich nemen. Het online adverteren valt dan ook niet onder content marketing.

Diverse soorten content

In brede context valt alle informatie die een doel dient onder de noemer ‘content’. Om je een idee te geven staat hieronder een overzicht van allerlei soorten content die marketeers inzetten binnen hun content marketing strategie. Dan kun je denken aan:

  • Een blog (dat je nu leest bijvoorbeeld)
  • Een landingspagina
  • Nieuwsbrief (e-mail)
  • Facebook/Instagram bericht
  • Evenement
  • Video

Dit is slechts een greep uit de diverse soorten content. Goede content is afgestemd op de doelgroep. Je kunt hierbij kiezen om buyer persona’s te maken of om de fasen van de customer journey te gebruiken. Zo kun je op het juiste moment een specifieke doelgroep aanspreken met jouw content.

Content marketing

De werking van een content marketing strategie

Het klinkt wellicht utopisch: op het juiste moment, de juiste doelgroep aanspreken met jouw content. Toch werkt content marketing niet met geluk of toeval, maar juist op een consistente aanpak. Zoals eerder benoemd gebruik je hiervoor de customer journey. Zo weet je precies in welke fase je doelgroep zich bevindt en welke informatie je hierbij moet delen.

Door middel van content marketing begeleid je jouw doelgroep door de klantreis. Je helpt, begeleidt en ondersteunt de doelgroep in hun zoektocht naar een oplossing voor hun situatie. Dit doe je door systematisch content te delen afgestemd op de doelgroep en hun intentie. Zijn ze vooralsnog alleen op zoek naar informatie of kennen ze jouw product/dienst al? Door op het juiste moment, de juiste boodschap te bieden converteer je bezoekers in leads, leads in prospecten en prospecten in klanten. Dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken met content marketing.

Zelf starten met content delen

Nu weet je dus wat content marketing is en hoe het werkt. Je kunt nu zelf aan de slag met het maken van een systematische content marketing strategie. Heb je hier hulp bij nodig of wil je meer weten over de mogelijkheden van content marketing voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op. Binnen de unieke Multi Funnel Marketing strategie zit ook content marketing. Wij helpen je uiteraard hiermee verder.