Display advertising is een belangrijk onderdeel van online marketing. Hierbij wordt gebruikt gemaakt banners. Banners zijn afbeeldingen of animaties die clickable zijn. Als erop geklikt wordt, opent een nieuwe pagina naar jouw website. Deze advertenties zijn te zien op veel verschillende websites en sociale netwerken. Het is heel breed in te zetten. Iedereen herkent de onderstaande foto wel.

display advertising

Waarom display advertising?

Display campagnes worden over het algemeen ingezet voor twee redenen:

  1. Door de hoge mate van exposure zijn banners ideaal voor het vergroten van je bereik. Voorbeeld: het Google Display Netwerk bereikt wereldwijd meer dan 90% van alle internetgebruikers, via miljoenen websites, nieuwspagina’s, blogs en Google-sites zoals Gmail en YouTube. Hierin kan je zelf de doelgroep aangeven waaraan je je advertenties wil laten zien.
  2. Hierbij worden banners laten zien aan mensen die je website al eerder bezocht hebben. Zo blijft jouw merk vers in de gedachte van deze mensen. Voorbeeld: Astrid heeft schoenen bekeken op jouw website maar besloten ze niet te kopen. Na een paar dagen krijgen ze een banner te zien met jouw website. Door deze reminder besluit Astrid toch de schoenen te kopen.

Voor wie is display advertising?

Het antwoord is simpel: iedereen kan gebruik maken van display ads. Het enige wat je nodig hebt zijn banners in verschillende afmetingen en een platform waarmee je de ads kan inzetten. Het meest gebruikte platform hiervoor is Google Ads. Er zijn verschillende websites die kunnen helpen bij het maken van deze banners. Zo hoef je geen creatief designer te zijn om mooie banners te creëren.

Soorten display advertenties?

Op het platform Google Ads zijn er 3 typen display ads.

  1. Statische banners: Hierbij heb je zelf de meeste controle en bepaal jij precies hoe de banner eruit komt te zien
  2. Responsieve banners: Hierbij geef je Google Ads een afbeelding/video, je logo en wat tekst. Daarna maakt Google zelf banners gebaseerd op de content die je hebt aangeleverd.
  3. Dynamische banners: Dit zijn een banners met bewegende elementen.

Tips voor display ads

  1. Kies een passende doelgroep. Ondanks dat je een breed publiek kan aanspreken met display advertisement is het belangrijk de juiste mensen te bereiken. Zo gaat je advertentie geld niet verloren.
  2. Houd het simpel. De advertentie afmetingen zijn vrij klein. Het is dus belangrijk kritisch te zijn op welke informatie je wilt laten zien. Te veel informatie in zo’n kleine ruimte werkt vaak averechts. Zo lezen mensen de display ad helemaal niet. Of missen ze de algemene boodschap.
  3. Blijf dichtbij je huisstijl. Hierdoor kunnen mensen gelijk herkennen dat het om jouw bedrijf gaat. Dit maakt je ads betrouwbaarder en zullen mensen je advertenties beter onthouden.

    Display advertising kosten

    Maar wat kost dat dan? De kosten van display advertising zijn vergelijkbaar met zoekcampagnes op Google. Je kunt zelf instellen hoeveel geld per dag je aan je display ads uitgeeft. Dit maakt het ideaal voor zowel grote als kleine bedrijven. Zo is het helemaal niet gek om te beginnen met een budget van €2 per dag.

    Meer weten over display advertising?

    Dit was de basis van display advertising. Heb je nog vragen over dit artikel? Of vragen over online marketing in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op!

    Lees ook vooral onze andere artikelen over online marketing. Lees bijvoorbeeld: Wat is influencer marketing en hoe zet je het in? of Een Google Penalty: hoe herken je hem (en hoe los je het op)?

    Neem contact op!

    Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem dan contact op via onderstaand formulier.





    Om spam te voorkomen vragen we je de
    onderstaande code over te typen.

    captcha