Google Search Console (GSC) is een gratis dienst van Google waarmee je de aanwezigheid van je website kunt controleren. Het programma wordt ook wel Webmaster Tools genoemd en wordt veel gebruikt door webdevelopers. Maar ook als je zelf aan de slag wilt met online marketing, kun je hier een aantal handige zaken mee instellen en controleren! In dit blogartikel leg ik precies uit wat Google Search Console is en hoe je dit kunt inzetten in jouw analyses en optimalisaties.

 

Wat is Google Search Console

Zoals hierboven genoemd is Search Console een dienst van Google. Het programma biedt diverse tools en rapporten die je handig kunt inzetten in SEO-werkzaamheden en -optimalisaties. Het is daarom ook één van de beste SEO-tools die er is!

Google Search Console geeft je meer inzicht in hoe Google jouw website indexeert. Je kunt zien of er belangrijke problemen zijn die jouw zichtbaarheid belemmeren. Ook kun je inzien op welke zoektermen jouw website zichtbaar is geweest en klikken heeft gegenereerd. Let erop dat het hierbij gaat om de organische (en dus gratis) resultaten van Google. De tool geeft je geen inzicht in Google Advertenties.

 

Wat kan ik met Search Console?

Nu het duidelijk is wat Google Search Console is, vraag je je vast af: wat kan ik hiermee? Hieronder leg ik enkele handige opties van GSC uit.

Prestaties

Onder het kopje prestaties biedt de tool inzicht in zoektermen waarop jouw website zichtbaar is geweest. Per zoekterm kun je onder andere zien hoe vaak jouw website vertoond is, hoe vaak erop geklikt is, wat het gemiddelde doorklikpercentage is en zelfs op welke gemiddelde positie jij zichtbaar bent geweest. Mocht je nog geen gebruik maken van ranking tools, dan kan GSC een handig gratis alternatief zijn om jouw organische vindbaarheid te monitoren.

URL-inspectie

De naam zegt het al: met deze optie in Google Search Console kan je specifieke URL’s inspecteren. Hier kun je bijvoorbeeld inzien of de URL geïndexeerd wordt door Google en of deze ervoor in aanmerking komt om vertoond te worden. Ook wordt aangegeven of er nog optimalisaties mogelijk zijn.

Heb je een tekst geoptimaliseerd? Dan kun je deze opnieuw indienen via GSC. Hierdoor krijgt de zoekmachines sneller een seintje dat de pagina geüpdatet is. Dit kan ervoor zorgen dat jouw posities nog sneller stijgen.

Search Console URL inspectie

 

Sitemap toevoegen en pagina’s crawlen

Je kunt Search Console actief gebruiken in je SEO-werkzaamheden. Heb jij al een sitemap geüpload? Hiermee geef je aan de zoekmachine aan welke content er op jouw website staat. Dit maakt het voor Google een stuk makkelijker om jouw pagina’s te crawlen!

Google Search Console: sitemap

Dekking

Een andere handige functie van Google Search Console betreft het rapport over dekking. Hier kun je zien hoeveel pagina’s problemen bevatten. Denk hierbij aan pagina’s die niet geïndexeerd worden of pagina’s waar een serverfout geconstateerd is.

Al met al biedt GSC genoeg handige functies voor webdesigners, online marketeers en website-eigenaren. Bovendien wordt de tool regelmatig uitgebreid met nieuwe features. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van alle nieuwe updates, omdat deze vaak erg handig zijn.

Account aanmaken en verifiëren

Ben jij na dit artikel ook overtuigd van de meerwaarde van Google Search Console? Zorg er dan voor dat je hier meteen mee aan de slag gaat! Je kunt een gratis account voor jouw website aanmaken op search.google.com/search-console. Kies hier voor property toevoegen en kies dan de rechteroptie [URL-voorvoegsel]. Vul hier jouw complete URL in, dus inclusief https. Wanneer je op doorgaan klikt, krijg je de mogelijkheid om te verifiëren. Enkele handige opties zijn via Google Tag Manager, Google Analytics of met behulp van een metatag.

 

Verifiëren met Tag Manager of Analytics

Staat Google Analytics al gekoppeld aan jouw website en heb je hier zelf beheerdersrechten? Dan kun je vaak met één klik op de knop jouw website verifiëren. Staat er ook een Google Tag Manager account gekoppeld aan je website, zorg er dan voor dat je ook daar beheerdersrechten hebt. In enkele gevallen verifieert Google Search Console jouw website automatisch als je al toegang hebt.

Helaas lukt het in sommige gevallen niet op deze manier te verifiëren. Vaak komt dit doordat je te weinig rechten hebt in GTM of Analytics of doordat de code niet op de juiste plek op de website staat. Krijg jij deze melding? Niet getreurd, er zijn meer oplossingen!

 

Verifiëren met een metatag

Je kunt jouw website ook verifiëren met behulp van een metatag. In het veld van de verificatie kies je voor Html-tag. Hier krijg je vervolgens een kort stukje code te zien dat begint met <meta name=”google-site-verification”. Kopieer dit stukje code en voeg deze toe aan jouw website.

Google Search Console verificatie

  • Bij WordPress kun je deze metatag eenvoudig invullen via de Yoast plugin. Ga hierin naar de Webmaster tools en plak de Google verificatiecode.
  • Andere systemen zoals Wix hebben vaak een ingebouwde optie om de metatag in te vullen.

Nadat je de code aan de website hebt toegevoegd, klik je in Google Search Console op verifiëren. Hierna zal alles goed gekoppeld staan en kun je data verzamelen.

Aan de slag

Heb jij Google Search Console gekoppeld aan je website en voldoende data verzameld? Ga dan aan de slag met de punten uit dit artikel. Voor nog meer inzichten koppel je dit account ook aan jouw Google Analytics account. Zo krijg je in Google Analytics nog meer inzicht in jouw organische vindbaarheid!