Marketing automation

Marketing automation is een strategie die steeds vaker wordt ingezet door bedrijven die gericht en gestructureerd willen communiceren met de doelgroep. Toch is het voor veel mensen nog maar een vaag begrip. Wij vinden het daarom de hoogste tijd om marketing automation eens goed in kaart te brengen. In dit artikel vertellen wij jou wat je er mee kan en hoe het werkt!

Wat is marketing automation?

Op het internet zijn veel verschillende definities te vinden over wat marketing automation nou echt is. Wij kwamen één definitie tegen waarvan wij vinden dat die het meest overeenkomt, namelijk;

“Marketing automation is een tactiek waarmee je prospects kunt opwarmen met gepersonaliseerde en bruikbare content met als doel om prospects te converteren tot klant en klanten te converteren in loyale klanten.”

Marketingcommunicatie en softwaretechnologie hebben beide totaal andere doelen. Door middel van marketing automation worden deze twee werelden bij elkaar gebracht.

Marketingcommunicatie:

  • Online kanalen zoals social media, websites en email gebruiken om sneller en meer te verkopen.
  • De perfecte customer journey creëren door te segmenteren.
  • Kwalitatieve leads genereren.

Softwaretechnologie:

  • Meten wat een persoon doet door middel van tracking om dit vervolgens weer op te slaan in een database. Zo kunnen de profielgegevens van leads en klanten in kaart worden gebracht.
  • Herhalende taken automatiseren om menselijke fouten te voorkomen en de efficiency te verhogen.
  • Grote aantallen gegevens verwerken.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van aangestuurde advertentiecampagnes, gepersonaliseerde content op bijvoorbeeld je website, e-mail communicatie of SMS berichten. De acties die volgen zijn afhankelijk van drie dingen;

  1. Wat voor gedrag vertoond de persoon?
  2. Wat weten we van de persoon?
  3. Wat is de situatie?

Dit worden ook wel triggers genoemd. Een aantal voorbeeld van triggers zijn;

  • Een bestand downloaden
  • Een bepaalde pagina zoeken
  • Een e-mail openen
  • Engagement (Bijvoorbeeld liken, delen en reageren)

Wat is marketing automation

Hoe werkt het?

Door middel van tracking-scripts en tracking-pixels kan je het gedrag van een bepaald persoon volgen. Hierdoor kan marketing automation effectief worden ingezet. Vrijwel iedere tool biedt een script dat je kunt toevoegen aan je website. Hierdoor is het mogelijk om een websitebezoeker te koppelen aan een contactpersoon op je e-maillijst.

Nadat je alles goed hebt ingesteld is het wachten op interacties. Zoals eerder benoemd kan dit het openen van een nieuwsbrief, een bestand downloaden of het bezoeken van een bepaalde pagina zijn. Door al deze informatie te verzamelen, weet je hoe iemand bijvoorbeeld je website gebruikt. En nu is het aan jou de taak om daarop in te spelen.

De voordelen

Het grootste voordeel van marketing automation is dat het zorgt voor betere en meer leads. Buiten het genereren van leads leer je ook meer over je bezoekers en kun je je communicatie personaliseren. Dit vergoot weer de kans dat de leads gaan converteren.

  • Een aantal andere voordelen van marketing automation zijn;
  • E-mail Automation heeft de hoogste ROI
  • Er wordt meer rendement gehaald uit de campagnes en automatiseert taken.
  • Een relevantere customer journey
  • Marketing & sales worden aan elkaar verbonden
  • Meer inzicht in de klanten door profielen die worden opgebouwd
  • Door het automatiseren van taken en processen maak je de marketing schaalbaar.
  • Je kunt Real Time acties uit laten voeren die handmatig niet mogelijk waren geweest.

Vroeger was dit allemaal veel lastiger. Je had namelijk nooit een naam bij de leads en sales die werden gerapporteerd. Nu is het mogelijk om erachter te komen hoe ze met jou in contact zijn gekomen en welke online reis ze hebben afgelegd. We kunnen hierdoor de gehele situatie een stuk makkelijker analyseren.

Lees ook ons blogartikel over e-mail marketing automation. In dit blogartikel gaan we wat dieper in op de mogelijkheden en voordelen op het gebied van e-mail marketing automation.

Ga jij marketing automation inzetten?

Nu weet jij wat marketing automation is en het is nu aan jou om het in te gaan zetten. Heb je nog vragen of zijn er wat onduidelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!