Wat is online leadgeneratie?

Online leadgeneratie is het werven van leads via de online kanalen. Een lead is een potentiële klant die geïnteresseerd is in de diensten of producten op de website. Online leadgeneratie is dus het proces om potententiele klanten te genereren naar de desbetreffende website en hun belangstelling te wekken voor de aangeboden diensten of producten.

 

Wat is het doel van online leadgeneratie?

Het doel van online leadgeneratie is interesse te wekken bij zoveel mogelijk potentiële klanten om uiteindelijk iets aan hen te verkopen. De interesse kan worden weergegeven middels het downloaden van een brochure, whitepaper, nieuwsbrief inschrijving of het opvragen van een offerte.

 

De evolutie van leadgeneratie

Leadgeneratie kan op verschillende manieren gebeuren. Iedereen kent wel de telefoontjes van energiemaatschappijen die jouw probeerde over te halen om over te stappen naar hun. In het bedrijfsleven werden/worden ook veel bedrijven telefonisch benaderd om te kijken of er interesse was voor de dienst of product die zij verkopen. Tegenwoordig zijn er andere manieren om leads te genereren, via de online kanalen. Tegenwoordig hebben klanten oneindig veel informatie tot hun beschikking door zoekmachines zoals Google. Door de evolutie van leadgeneratie van offline naar online zijn er ook nieuwe kansen ontstaan. Hieronder vind je een opsomming van de verschillende mogelijkheden die jij als marketeer kan inzetten om meer online leads te genereren.

 

Hoe kun je online leads genereren?

Multi Funnel Marketing is het strategisch optimaliseren van alle (relevante) online kanalen om de online doelstelling te behalen. Met deze strategie zet je meerdere kanalen in om online leads te genereren. Er zijn veel verschillende kanalen die je kunt inzetten voor jouw online leadgeneratie. Afhankelijk van de doelgroep maak je de keuze in welke online kanalen  je gaat inzetten.

Online leadgeneratie kanalen

Website

In dit digitale tijdperk is het bijna ondenkbaar dat er bedrijven zijn die nog geen website hebben. Tegenwoordig bekijken alle consumenten of bedrijven eerst de website van een bedrijf voordat ze hun product of dienst afnemen. Hierdoor is de website het belangrijkste kanaal om online leads te genereren. Heeft de concurrent een verouderde (en slecht werkende) website en jij een gebruiksvriendelijke en fijne website, dan maak jij een veel grotere kans dat de lead bij jouw een aanvraag gaat doen dan bij de concurrent. Dit geldt natuurlijk ook andersom, dus zorg altijd voor een goede website voor betere leadgeneratie!

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, wat ook vaak wel SEO genoemd wordt, is het optimaliseren van de website om beter gevonden te worden in de zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, etc.). Doordat de website beter vindbaar wordt in Google, zal het verkeer (potentiële klanten) vanuit de zoekmachines gemaximaliseerd worden. Hoe meer verkeer er vanuit de zoekmachines gegenereerd wordt, hoe meer potentiële leads er op de website komen.

 

Zoekmachine adverteren (SEA)

Een ander kanaal dat je kunt inzetten voor je online leadgeneratie in de zoekmachines zijn advertenties, ook vaak SEA genoemd. SEA is één van de snelste (en efficiënte) manieren om online leads te genereren. Met SEA kun je advertenties vertonen in de zoekmachines aan de gewenste doelgroep. Er zijn verschillende manieren om de doelgroep en potentiële klanten te bereiken. Zo kun je adverteren met zoekadvertenties, display, shopping en video advertenties.

 

Social media marketing

Een ander kanaal dat wij altijd inzetten bij Multi Funnel Marketing is social media marketing. Met social media marketing kun je de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten, de doelgroep informeren activeren en de interesse wekken van potentiële klanten. Ook is social media zeer geschikt om in gesprek te gaan met potentiële klanten. Er zijn veel verschillende social media kanalen en er komen er nog steeds meer bij. Zorg dus dat je goed op de hoogte bent van waar jouw potentiële klanten actief zijn en speel hier op in. Ben je actief in de B2B markt dan is LinkedIn een goede keuze om in te zetten voor jouw online lead generatie. Je kunt bij de verschillende social media kanalen kiezen om je doelgroep organisch te bereiken, via advertenties of via influencers.

Leads genereren met social media kanalen

E-mail marketing

E-mail marketing wordt vaak ingezet als opvolging van de online gegenereerde lead. Voor 25 mei 2018 kon je e-mailmarketing ook direct inzetten voor je online leadgeneratie. De AVG wet heeft daar verandering in gebracht. Deze wet bepaalt dat, onder andere, bedrijven expliciete toestemming nodig hebben wanneer zij gegevens willen gebruiken, dus ook voor je e-mailadres.

Vanwege de AVG wet moet je steeds vaker (in ruil voor iets) je e-mailadres achterlaten op een website. Bijvoorbeeld voor een kortingscode, om iets te downloaden, een brochure aan te vragen een e-book te ontvangen, maar kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief met je e-mailadres. Hierbij geef je (vaak) automatisch toestemming dat zij jouw e-mailadres mogen gebruiken om mails naar te versturen. Wanneer je jouw e-mailadres hebt gegeven kom je op de mailingslijst te staan van dat bedrijf waarvan je vervolgens meerdere (automatische) mails van krijgt. De reden hiervoor kan zijn om meer verkeer naar de website te krijgen, verkoop te stimuleren, potentiële klanten te overtuigen, klantrelaties te verbetering, klantloyaliteit en herhalingsaankopen te vergroten.

B2B online leadgeneratie

Werk je voor een B2B organisatie? Dan is het genereren van nieuwe leads erg belangrijk, sales en marketing hebben hier overlappende stukken. Leadgeneratie kun je in de B2B markt inzetten met bijvoorbeeld het aanbieden van een whitepaper. Het whitepaper breng je vervolgens onder de aandacht bij de doelgroep via een online kanaal. Daar kan de bezoeker, in ruil voor het achterlaten van zijn/haar contactgegevens, gratis het whitepaper downloaden. Deze strategie kun je zelf nog verder uitbouwen met de principes van Cialdini om de conversies verder te laten stijgen. Zo bouw je een mooie leadlijst op die je vervolgens om kan zetten in een klanten!

Kies je kanalen en start met online leadgeneratie!

Nu weet je wat online leadgeneratie is, wat het doel is en welke kanalen je hiervoor kunt inzetten. Kies de kanalen die passen bij het bedrijf en de doelgroep die je wilt targeten en ga ermee aan de slag! Heb je hulp nodig bij het inrichten van de kanalen of heb je vragen over het online genereren van leads? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij vertellen je graag meer over Multi Funnel Marketing en hoe je hier meer online leads mee kunt genereren. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.