Snapchat werd in 2011 opgericht door een groep studenten van de Stanford University. Hedendaags azen platformen als Facebook en Google om Snapchat over te nemen aangezien het één van de meest gebruikte social media platformen is. Per dag zijn er 218 miljoen actieve gebruikers, waarvan 2,7 miljoen gebruikers in Nederland en worden er dagelijks meer dan 3 miljard foto’s verstuurd. In dit blog wordt uitgelegd wat Snapchat is, wie het gebruikt en hoe het werkt.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een app voor je smartphone waarin foto’s, filmpjes en berichten, genaamd ‘snaps’, verstuurd kunnen worden.

Snapchat biedt gebruikers de mogelijkheid om snaps te versturen, die voor een aantal seconden te bekijken zijn. Daarna verdwijnen de snaps weer en zijn ze niet meer beschikbaar om opnieuw te bekijken.

Snaps kunnen op verschillende manieren gemaakt worden. Het is afhankelijk van de manier waarop je wilt communiceren. Als eerste is er one-to-one communicatie, waarbij twee personen foto’s of filmpjes met elkaar uitwisselen. Ten tweede is er one-to-many communicatie, waarbij gebruikers content kunnen delen met al hun volgers. Deze vorm van content, genaamd verhalen, blijft 24 uur zichtbaar.

Wie gebruikt Snapchat?

Het platform is voornamelijk bekend onder jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar oud. Snapchat bereikt 90% van alle 13 tot 24 jarigen. Snapchat gebruikers spenderen dagelijks ongeveer 30 minuten per dag aan Snapchat.

Er zijn meer vrouwelijke (59%) gebruikers op Snapchat dan mannelijke (41%). Uit een onderzoek van Newcom uit 2020 is gebleken dat Snapchat behoort tot de top 5 apps die dagelijks het meest worden gebruikt. Snapchat staat op de vijfde plaats en heeft er sinds vorig jaar 220.000 gebruikers bij gekregen. Snapchat heeft na Instagram de grootste stijging gerealiseerd wat betreft nieuwe gebruikers.

Statistieken Snapchat 2020

 

Hoe werkt Snapchat?

Snapchat gaat om het delen van foto’s en filmpjes met vrienden. Die vrienden moeten eerst worden toegevoegd voordat ze snaps kunnen ontvangen. Bovenin de homepagina van de app staat een spookje afgebeeld. Als je hierop klikt kom je op je eigen pagina. Daar kunnen de instellingen van de app veranderd worden of kun je vrienden toevoegen uit je contactenlijst van je telefoon, maar ze kunnen ook worden toegevoegd door op de gebruikersnaam te zoeken.

Als je de app opent bevindt zich daar gelijk de camera, zodat er direct een foto of filmpje gemaakt kan worden. Foto’s kunnen worden gemaakt door direct op het rondje onderin het scherm te tikken en filmpjes kunnen gemaakt worden door het rondje langer ingedrukt te houden.

Als de snap klaar is kan deze worden verstuurd. Je klikt dan rechts onderin op de blauwe button. Vervolgens kan er worden gekozen naar welke vrienden je de snap wilt sturen en als je het aan iedereen wilt laten zien, kun je het ook in ‘Mijn verhaal’ plaatsen waar iedereen het kan zien uit jouw contactenlijst. Als de snap in ‘Mijn verhaal’ is geplaatst, blijft deze vervolgens 24 uur lang in jouw verhaal staan.

Als je dagelijks met dezelfde personen ‘snapt’ krijgt jullie ‘snapvriendschap’ een status. Deze status wordt weergegeven achter de naam van de persoon. Onderstaand kun je zien wat de emoji’s achter de namen betekenen:

Emoji betekenis Snapchat

 

Discover

In het Nederlands, Verkennen. Veeg op het homescherm naar links om naar Verkennen te gaan. Bovenaan de pagina kun je het gedeelte vrienden vinden, hier staan de verhalen van jouw vrienden. Verder is er een gedeelte dat Abonnementen heet, dit bevat alle verhalen waar je op bent geabonneerd en uit een gedeelte Voor jou. Dit bestaat uit verschillende kanalen die gevuld worden met aanbevolen programma’s, verhalen van uitgevers en gesponsorde verhalen door grote bedrijven als Daily Mail, CNN, National Giographic en MTV, TikTok en bijvoorbeeld Wish. Deze grote bedrijven adverteren op Snapchat door middel van leuke filmpjes, een reeks foto’s of mooie foto’s met stukken tekst.

Ben jij benieuwd hoe jij Snapchat in kan zetten voor jouw bedrijf? Lees in het artikel “Snapchat voor bedrijven” met tips hoe Snapchat ingezet kan worden voor jouw bedrijf!