TikTok is een wereldwijde hit

De kans is groot dat je er al van gehoord hebt: TikTok is op dit moment het snelst groeiende sociale medium ooit. Met dagelijks 550.000.000 dagelijkse gebruikers, waarvan 300.000.000 uit China, is TikTok een wereldwijde sensatie.

In Nederland wordt het aantal gebruikers geschat op 1 miljoen waarbij de grootste groei zit bij jongeren onder de 20 jaar. Maar wat is TikTok nou precies en waarom is het zo populair?

Wat is TikTok?

TikTok is een app waarbij je zelf video’s kunt maken of ontdekken. Je kunt jezelf filmen terwijl je danst, playbackt op je favoriete nummers, meedoet aan challenges of je kunt gewoon grappige video’s maken.

Deze video’s kan je bewerken in de app met een leuke filter of special effect en daarna kan je de video online plaatsen. Na het plaatsen kunnen gebruikers van de app deze met elkaar delen, liken en reacties achterlaten.

De grootste kracht van TikTok is dat mensen eindeloos door de video’s heen kunnen blijven scrollen. De gemiddelde TikTok’ker spendeert namelijk zo’n 52 minuten per sessie op de app. Dat is dus bijna het dubbele als de gebruikers op Snapchat. Snapchat gebruikers spenderen dagelijks ongeveer 30 minuten per dag aan Snapchat.

De doelgroep van TikTok

De app TikTok wordt met de dag populairder en is dan ook het meest populair bij jonge tieners van 6-18 jaar oud. 64% van de TikTok gebruikers in Nederland is slechts 12 jaar oud, van de 18-jarigen gebruikt nog maar 8% de app.

Doordat je de video’s makkelijk kunt verspreiden op andere platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter is het bereik enorm groot en kun je met één video al viraal gaan. De top 50 TikTok accounts hebben bij elkaar zelfs meer volgers dan de bevolking Mexico, Canada, de U.K., Australië en de U.S. samengevoegd.

Statistieken TikTok

De toekomst van TikTok

Op dit moment is de populariteit van TikTok verbazingwekkend. Het is nog even afwachten of de app ook het niveau van andere sociale netwerken zoals Instagram en YouTube gaat bereiken. TikTok is goed onderweg, maar het zal moeten blijven vernieuwen om de huidige populariteit te behouden.

Aangezien nog maar 4% van de marketeers op TikTok zit, zal het goed zijn voor TikTok om het platform “marketing vriendelijker” te maken voor merken om de app te laten blijven bestaan. Nu meer merken TikTok willen gebruiken om hun marketing bereik uit te breiden, kan TikTok profiteren van merkbetrokkenheid. TikTok zal dan alleen maar blijven groeien en mogelijk zelfs concurreren met andere social media platforms.

Downloads van TikTok app