TikTok voor bedrijven

Je hebt er vast al wel wat over gehoord: TikTok. TikTok is razend populair bij Generatie Z (jongeren tussen 6 en 18 jaar). TikTok is een app waarbij je zelf video’s kan maken of ontdekken. Je kunt bijvoorbeeld dans video’s maken, playbacken op je favoriete nummers, meedoen aan challenges of gewoon grappige video’s maken.

In korte tijd is dit platform een serieuze concurrent voor andere social media zoals YouTube en Instagram geworden. De populaire app is op dit moment al meer dan 1 miljard keer gedownload. TikTok is in 2017 op de markt gebracht en is eigendom van het Chinese technologiebedrijf ByteDance, dat in 2018 ook musical.ly – een soortgelijke applicatie – heeft overgenomen. Voor bedrijven die zich focussen op jongeren is TikTok een goed platform om de doelgroep te bereiken.

Wat kan je als bedrijf met TikTok?

Tot nu toe gebeurt het nog niet vaak dat een bedrijf uit Nederland te vinden is op TikTok, terwijl dit in andere landen wel vaker het geval is. Toch liggen er voor Nederlandse bedrijven veel kansen. In de Verenigde Staten is het inmiddels mogelijk om in de app te adverteren. In september 2019 zijn de hashtags namelijk uitgebreid met ‘hashtag challenge plus’, waarbij je een in-app winkel component kan toevoegen. In Nederland is dit helaas nog niet mogelijk.

TikTok heeft nog geen aparte features voor bedrijven of bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een speciaal bedrijfsaccount. Toch kan je met de volgende tips TikTok al goed zakelijk inzetten:

Tip 1: maak populaire videos

TikTok bestaat alleen uit video’s en vaak zijn er dan ook verschillende onderwerpen die erg populair zijn en die vaak in je feed verschijnen. Challenges zijn hier een essentieel onderdeel van. Met een hashtag onder je video kunnen andere gebruikers hetzelfde doen en zo de ‘uitdaging’ aangaan. Ook is het mogelijk om video’s van andere gebruikers te gebruiken in jouw eigen video’s. Je kan dan bijvoorbeeld reageren of meezingen met die persoon, een goede manier om interactie met je gebruikers te creëren! Hashtag zijn ook een belangrijk onderdeel van TikTok. Met het gebruik van de juiste hashtags loop je sneller de kans om in de ‘for you’ feed voorbij te komen. Zodra je eenmaal in de ‘for you’ feed staat zal het aantal weergaven snel oplopen. Hashtags worden vaak gebruikt in online campagnes om bewustzijn voor een bepaald onderwerp te creëren. TikTok geeft ook inzage in de trending hashtags. Zo weet je wat er op dit moment populair is en kun je hier als bedrijf op inspelen.

TikTok tips voor bedrijven

Tip 2: maak een pro-account aan (gratis)

Zodra je een TikTok account aan hebt gemaakt, krijg je automatisch een standaard account toegewezen. Wel geeft TikTok de mogelijkheid om over te stappen naar een pro-account, dit is zelfs helemaal gratis! Met het pro-account krijg je toegang tot uitgebreide statistieken, zoals het aantal video views, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers wat betreft geslacht en locatie. Ideaal als marketeer!

Pro account voor bedrijven op TikTok

Tip 3: manieren om alsnog te adverteren

In de feed van TikTok gebruikers kun je jouw bedrijfsvideo laten verschijnen. Zo wordt het bedrijf opgemerkt wanneer gebruikers door hun feed aan het scrollen zijn. De gemiddelde TikTok gebruiker spendeert zo’n 52 minuten per sessie scrollend door hun feed, dus genoeg mogelijkheden om zichtbaar te worden!

Ook kun je net als bij de populair app SnapChat ook bij TikTok een eigen filter aanmaken. Hiermee kunnen TikTok’ers in hun foto jouw product gebruiken.

TikTok filter maken

Tip 4: maak gebruik van ondertiteling binnen TikTok

Veel mensen kijken video’s op hun telefoon met hun geluid uit. Hoewel de video’s op TikTok vaak ondersteund worden door muziek, wordt ook hier veel gebruik gemaakt van ondertiteling. Het is dus slim ook als bedrijf ook in te spelen op de mensen die video’s kijken zonder geluid.

Tips voor je bedrijf op TikTok

Tip 5: koppel je andere sociale media kanalen

Op TikTok is het nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Wat wel kan is je andere sociale media kanalen koppelen aan je TikTok account! Je krijgt dan een snelkoppeling op je profiel naar dit account. Zo kun je vanuit TikTok mensen leiden naar een van je andere accounts en wellicht vanuit daar doorsturen naar je website.

Tips voor TikTok

Tip 6: werk met influencers

Je kunt op TikTok natuurlijk al adverteren door middel van een influencer! Influencers zijn in grote getale te vinden op TikTok en zijn er ook al veel bezig met betaalde campagnes op het platform.

Adverteren door middel van influencers kan een goede stap zijn voor bedrijven die moeite hebben om zelf video’s te plaatsen op TikTok. Influencers hebben een eigen persoonlijkheid en geen bedrijfsimago, wat het makkelijker voor hun maakt.

Influencers op TikTok

Laat je als bedrijf dus vooral niet tegenhouden door het feit dat TikTok nieuw en anders is dan je gewend bent! De app staat compleet in het teken van plezier en is niet te professioneel. TikTok kan een ideale manier zijn om een jonge doelgroep te bereiken en zo meer bereik te krijgen!