SEA is een belangrijk online marketing kanaal voor webshops. Vrijwel alle grote webshops maken er gebruik van. En dat is logisch, want met een aantal goede SEA campagnes kan je het aantal websitebezoekers en aankopen flink laten stijgen. Geen wonder dat ook steeds meer kleinere webshops online gaan adverteren. Toch is het niet zo makkelijk als het lijkt. Er zijn talloze mogelijkheden en strategieën voor het inrichten van een SEA campagne voor een webshop. In dit artikel laten we je zien welke mogelijkheden er zijn en waarom het zo belangrijk is dat je hiermee aan de slag gaat.

SEA voor webshops

Om voldoende websiteverkeer te generen voor je webshop is het verstandig om ook online te adverteren. Natuurlijk wil je zo hoog mogelijk in de organische resultaten terecht komen. Maar zeker als kleine webshop kan dit een grote uitdaging zijn. De concurrentie is vaak groot en de grote gevestigde namen weten vaak de hoogste posities op te eisen. Met SEA campagnes heb je de mogelijkheid om toch nog met jouw product boven deze gevestigde namen uit te komen.

Ook voor grotere bedrijven is SEA van groot belang. Ondanks dat je misschien al hoog staat in de organische zoekresultaten, zijn er toch nog potentiële klanten die op de bovenstaande (SEA) campagnes zullen klikken. Het is dus belangrijk dat je ook hier zichtbaar bent. Het draait tenslotte om een goede Multi Funnel Marketing strategie. De juiste online marketing kanalen combineren om jouw marketing doelen te behalen. Ben je benieuwd hoe je het beste Multi Funnel Marketing kunt inzetten voor een webshop? Lees dan ook: Multi Funnel Marketing voor webshops.

Online adverteren voor webshops

Er komt veel kijken bij online adverteren voor je webshop. In dit geval focussen we alleen op SEA, maar er zijn uiteraard nog veel meer mogelijk om online te adverteren op je webshop. We richten ons hier alleen op SEA omdat alleen hier al talloze mogelijkheden en kansen liggen.

Je kunt SEA in zetten voor alle type webshops. Het aantal producten maakt hiervoor niet uit. Om optimaal gebruik te kunnen maken van SEA campagnes is het wel verstandig om een productfeed te maken voor je producten. Zo kun je ook gebruik maken van de Google Shopping campagnes. Misschien wel het belangrijkste campagnetype voor webshops. Een goede productfeed is van groot belang. Google wil namelijk zoveel informatie vergaren over de producten uit je webshop. De productinformatie kun je vervolgens importeren naar het Google Merchant Center. Zodra je deze informatie geüpload hebt, kun je gebruik maken van de Google Shopping campagnes.

Welk campagnetype is geschikt voor jouw webshop?

Deze vraag is zeer lastig te beantwoorden. Iedere webshop is anders en voor iedere webshop zullen andere campagnes goed werken. Uiteindelijk zal in veel gevallen een mix van de verschillende campagnetypes het beste werken. Zo zijn display campagnes over het algemeen geschikt om merkbekendheid op te bouwen en zijn shopping campagne vaak geschikt voor het stimuleren van verkopen.

Binnen Google Shopping zijn er 2 varianten. Je hebt de traditionele Shopping campagnes en de Slimme Shopping campagnes. Bij een traditionele Shopping campagne moet je handmatig biedingen instellen. Daarnaast moet je de campagne regelmatig updaten met de meest recente informatie. De Slimme Shopping-campagnes daarentegen zijn volledig geautomatiseerd. Deze advertenties verbeteren en optimaliseren zichzelf voortdurend door middel van machine learning.

Maar let op! Google heeft tegenwoordig een nieuw campagnetype, namelijk: Performance Max. Alle Slimme Shopping campagnes zullen uiteindelijk overgezet worden naar Performance Max campagnes. Het is dus zeer belangrijk om hier nu al mee bezig te zijn. Ben je benieuwd naar wat dit nieuwe campagnetype te bieden hebben? Lees dan ook: Google Performance Max inzetten voor bedrijven?

Dus welke campagnetype past bij jouw webshop? Helaas is daar niet één juist antwoord voor. Het beste wat je kan doen is de verschillende campagnetypes uittesten. Neem de tijd om verschillende campagnes uit te testen en ontdek welk campagnetype het beste bij jouw webshop past.

Welk campagnetype werkt voor jou?

Welke campagnetypes gebruik jij voor je webshop? Laat het weten in de comments. Vergeet ook niet om regelmatig nieuwe campagnes te testen. Misschien kan een ander campagnetype wel nog meer conversie generen voor jouw webshop.