Multi Funnel marketing voor webshops

Multi Funnel marketing is een online marketing strategie, waarbij alle online marketing kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te halen. Multi Funnel marketing houdt in dat alle kanalen geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine (SEO), de online advertenties optimaal inzetten (SEA) en social media marketing op de doelgroep inrichten.

Voor welke webshops werkt Multi Funnel marketing?

Multi Funnel marketing werkt zowel voor business-to-consumer (B2C) als business-to-business (B2B) webshops.

De meeste webshops zijn B2C gericht. Bij deze webshops kun je het beste richten op het optimaliseren van ROI (return on investment) en het aantal conversies om zo het meeste rendement uit de webshop te halen. In  Google Analytics en Google Ads zijn de doelstellingen makkelijk meetbaar. Hierdoor heb je altijd inzicht in de kosten en baten waardoor je tijdig kan bijsturen. Wanneer de kosten te hoog oplopen kan je bijvoorbeeld het advertentiebudget per dag lager zetten of als de advertenties beperkt worden door budget kan je deze verhogen. Indien er ook voldoende conversies uit komen.

Multi Funnel marketing met focus op Google Ads

Een voorbeeld dat we ook op de pagina “voor wie?” uitlichten is, is het voorbeeld van Polyestershoppen. Op basis van de vooraf geformuleerde doelstelling, een hogere omzet genereren vanuit Google Ads was de Multi Funnel strategie voornamelijk gefocust op het online adverteren. Maar doordat het budget groter werd en de kosten per conversie te hoog waren, was het niet rendabel genoeg. Door samen met de klant de Google Ads campagnes te optimaliseren ging de CPA (cost per acquisition) omlaag. De campagnes werden opgedeeld, advertenties werden continu geoptimaliseerd en de trefwoorden werden beter afgestemd op de zoekvragen. Dit alles leidde tot een besparing van €1000,- per maand in Google Ads.

Maar hoe zit het dan met de Multi Funnel strategie?

Doordat de positie van de advertenties onder andere wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina waar naar gelinkt wordt, moet je deze pagina optimaliseren. Dit doe je door zoekmachine optimalisaties (SEO) op bijvoorbeeld zoekwoorden en conversie optimalisaties. Door deze optimalisaties komen er websitebezoekers door organische zoekresultaten, bespaar je kosten bij je advertenties en krijgen deze een hogere positie. Daarnaast werd de social media kanalen ingezet om meer bekendheid te verkrijgen. Na verloop van tijd zijn er steeds meer conversies uit social media (+78%) gerealiseerd.

Wil jij ook de Multi Funnel strategie voor jouw webshop?

Dit is één van de praktijk voorbeelden waarbij de Multi Funnel marketing strategie heeft gewerkt voor een webshop. Wil jij ook de mogelijkheden te weten komen voor jouw webshop? Neem dan contact op met één van de Multi Funnel marketing bureaus.