Herken zakelijke website bezoekers

Er zijn veel bedrijven die lead informatie verkopen op basis van de bezoekers op je website. Voorbeelden hiervan zijn Data Collectief, Lead Info en Online Succes. Deze bedrijven hebben tools waarmee je kan zien welke bedrijven er op je website zijn geweest. Deze tools zijn zeker interessant maar niet voor iedereen die een website heeft. Wanneer je niet direct iets gaat doen met deze lead informatie, dan kan je ook een alternatief hiervoor inzetten waardoor je een deel van je online marketing budget bespaard.

Gratis website statistieken via Analytics

Wanneer je Google Analytics op je website hebt draaien, dan is het mogelijk om te zien welke bedrijven jouw website hebben bezocht. Tot 4 februari 2020 kon dit altijd al in Google Analytics en zat dit standaard in de Multi Funnel presentaties, sinds kort moet het met een omweg. Via onderstaande stappen kan je zelf Google Analytics inrichten om te zien welke bedrijven jouw website bezoeken.

welke bedrijven bezoeken mijn website

Voorbereiding: Tag Manager, Analytics & Data Studio

Wanneer je gebruik wilt maken van dit business-to-business rapport, dan zal je Google Analytics & Google Tag Manager op je website moeten hebben. Beide tools zijn gratis via Google te registreren en kan je zelf of via je webbouwer op je website toevoegen. Ook is het handig om Google Data Studio te gebruiken, maar dit is niet noodzakelijk.

Google Tag Manager: hierin plaatsen we de codes voor Google Analytics en de code voor het B2B rapport.

Analytics: hierin worden de statistieken bijgehouden en zien we straks de namen van de bedrijven die herkend worden.

Datastudio: voor een mooi overzicht en rapport kan je Google Datastudio inzetten. Binnen Multi Funnel Marketing filteren we hier ook alle IP adressen van particulieren en zorgen we dat het rapport alleen interessante leadinfo bevat.

Code voor leadinfo

Wanneer je bovenstaande tools hebt ingesteld, dan richt je het in via Tag Manager.

  1. Maak een nieuwe tag
  2. Noem deze: B2B tag
  3. Selecteer bij tagtype: Aangepaste HTML
  4. Voer onderstaande code in.
  5. Daarna selecteer je op welke pagina’s je deze code wilt hebben.
    • Wanneer je cookies goed hebt ingesteld, dan selecteer je de trigger cookies geaccepteerd.
    • Wanneer je alleen Google Analytics inlaad bij de bezoekers die cookies accepteren, dan all pages.
  6. Je kan hierna de tag opslaan en publiceren op je website.
<script>
   function getIP(json)   {
		var org=''+json.org;
        if (json.businessWebsite)   {
        	var split = json.businessWebsite.split('www.');
            if (json.businessName.toLowerCase() === split[1]) { org=split[1];   }
            else { org+=' - '+split[1];   }
		}               
        ga(ga.getAll()[0].get('name')+'.send', {
        	hitType: 'event',
            eventCategory: 'B2B rapport | Multi Funnel Marketing',
            eventAction: json.ipType, // stuurt type IP: bedrijf of particulier
            eventLabel: org, // stuurt de naam van het bedrijf en het domein indien bekend.
			nonInteraction: true
		});
	}
</script>
<script src="//extreme-ip-lookup.com/json/?callback=getIP" async defer></script>

Om te zien of je het goed ingesteld hebt, gebruik je de voorbeeld modus van Google Tag Manager en kijk je of deze tag ingeladen is: B2B tag

Hoe kan je zien welke bedrijven je website hebben bezocht

Met bovenstaande code worden bezoekers bijgehouden als gebeurtenissen in Google Analytics

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat, zal je op deze manier zien welke bedrijven jouw website bezoeken:

  1. Log in op Analytics
  2. Ga naar Gedrag –> Gebeurtenissen –> overzicht
  3. Daar staat nu: B2B rapport | Multi Funnel Marketing
  4. Wanneer je hierop klikt en daarna op Gebeurtenislabel
  5. Hier krijg je het overzicht van alle bedrijven die jouw website hebben bezocht.

B2B rapport in datastudio

Google Analytics is niet altijd overzichtelijk voor iedereen dus kan het ook lastig zijn om te zien welke bedrijven jouw website bezoeken. Binnen Multi Funnel Marketing zorgen we er daarom ook voor om deze statistieken in een overzichtelijk rapport te presenteren. Deze informatie laden we in via Google Data Studio.

welke bedrijven bezoeken mijn website

In dit rapport zal je ook vaak IP adressen zien van providers zoals Ziggo. De template in Data Studio filtert deze adressen direct, dus blijven er alleen IP adressen over van herkende bedrijven.

Je kan deze template gebruiken door hem hier in te zien en te kopiëren: Download B2B rapport template

Leadinfo gebruiken in deze online marketing strategie

Met bovenstaande stappen kan je zelf ervoor zorgen dat je een inzicht krijgt in de bedrijven die jouw website hebben bezocht. Deze leadinfo wordt altijd ingezet bij Multi Funnel Marketing en komt bij sommige gebruikers maandelijks in beeld. Als een gebruiker dit niet gebruikt, dan wordt het uit de maandelijkse presentaties gehaald.

Mocht je meer over het B2B rapport willen weten of je wilt deze online marketing strategie inzetten met een bedrijf, neem dan contact met ons op.

Categorieën: Statistieken