Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw website steeds hoger in Google komt. Je start met een zoekwoordenonderzoek en op basis daarvan optimaliseer je de structuur en teksten op de website. Dat zijn basisstappen, maar wanneer je verder gaat, kan je ook website A-B testen doen.

Conversie optimalisatie: onderdeel van SEO

Het inzetten van A-B testen is een vorm van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is het verbeteren van je website om te zorgen dat je er meer conversies, aanvragen of bestellingen, krijgt.

Onderdelen die je bij conversie optimalisatie kan verbeteren zijn:

  • Bouncepercentage verlagen
  • Sessieduur verbeteren
  • Zorgen dat meer bezoekers iets doen op de website
  • Contactmomenten verhogen

Wat is een A-B test

Door middel van een A-B test kan je testen wat bezoekers een betere pagina op je website vinden. Binnen zo’n experiment worden alle bezoekers van je website in 2 groepen verdeeld, groep A en groep B.

  • Groep A krijgt de normale website te zien.
  • Groep B krijgt een variant van de website te zien.

wat is een AB test website

Na een periode, meestal 30 dagen, kijk je via de statistieken welke pagina het best gepresteerd heeft.

Wanneer bezoekers uit groep B bijvoorbeeld meer contact hebben opgenomen, dan kan je ervoor kiezen om de hele website om te zetten naar de variant die groep B heeft gebruikt.

Mogelijkheden voor een A-B test

Binnen een AB test worden vaak kleine onderdelen getest en niet een hele website. Je kan de experimenten zo klein maken als je wilt.

Hieronder enkele ideeën voor experimenten die je op de site kan testen:

  • Een afbeelding op een pagina aanpassen voor een groep bezoekers
  • Een deel van de bezoekers een andere pagina laten zien dan het origineel
  • Een button een andere kleur geven
  • Een contactformulier toevoegen
  • Een menu onderdeel verwijderen

verschillende soorten A B Testen

Er zijn veel mogelijkheden om te testen. Zolang je genoeg bezoekers hebt om de resultaten op te baseren, kan je elk onderdeel testen.

Hoeveel bezoekers genoeg is? Dit verschilt per website, maar je wilt in ieder geval een duidelijk verschil zien in bezoekers uit groep A en groep B.

AB test met Google Optimize

Iedere website kan een A-B test instellen met Google Optimize.

Google Optimize is een gratis tool van Google om op een makkelijke manier zelf een A-B test uit te voeren. Het geeft de gebruiker de optie om groepen te maken, onderdelen te wijzigen en de statistieken in te zien over de uitkomst van de test.

De uitkomst van de test is direct gekoppeld aan Google Analytics dus je kan direct in je statistieken zien wat het resultaat is.

Hoe stel je Optimize in

Via dit stappenplan voeg je een A-B test in Optimize toe aan je website.

In dit voorbeeld hebben we de contactpagina op multifunnelmarketing.nl in de A-B test gezet.

We hebben de huidige contactpagina gekopieerd en enkele aanpassingen erop gedaan. Deze variant van de contactpagina staat klaar op onze website en is beschikbaar via een andere URL: multifunnelmarketing.nl/contact-multi-funnel-marketing/

We willen zien of meer bezoekers contact opnemen met ons via een aanpassing op de contactpagina.

  • Ga naar https://optimize.google.com 
  • Maak een account voor de site die je gaat gebruiken
  • Maak een experiment (voorbeeld: een variant van de contactpagina)
  • Geef de test een naam
  • Geef op welke pagina je wilt testen. Dit wordt de editorpagina genoemd
  • We kiezen de optie omleidingstest in dit voorbeeld
  • Klik op maken

Je komt dan in het hoofdscherm van Optimize waarna je de variant kan toevoegen.

  • Klik op variant toevoegen
  • Maak de variant van de pagina beschikbaar op de website
  • Zet hier de URL van de vernieuwde pagina in
  • Klik op gereed

Je komt weer in het hoofdscherm van Optimize waar de details van je A-B test staan. Vanaf hier kan je veel instellingen aanpassen, zoals de grootte van groep A en groep B maar in dit voorbeeld houden we alles op de standaard instelling.

optimize inzetten als experiment

Bij het kopje Analytics gaan we verder met dit stappenplan.

  • Klik op diagnose
  • De code van Analytics aanpassen naar deze code, incl optimize id (hieronder de uitleg voor koppeling via Tag Manager)
  • Wanneer dat gedaan is, kan je testen of het werkt door diagnose uitvoeren
  • De site wordt geopend en je krijgt in beeld of de code goed staat. Let op: bij veel WordPress installaties moet je ervoor zorgen dat je uitgelogd bent.
  • Scroll naar boven en klik op begin

Vanaf nu loopt de A-B test via Google Optimize. Standaard loopt het experiment 2 maanden, maar je kan natuurlijk regelmatig inloggen om te zien hoe de bezoekers de test uitvoeren.

Optimize toevoegen via Tag Manager

Optimize is in te stellen via Tag Manager. Mocht je nog geen Tag Manager op je website hebben ingesteld, via deze Tag Manager uitleg kan je dit toevoegen.

  • Ga naar het juiste Tag Manager account
  • Voeg nieuwe tag toe
  • Vul bij naam “optimize tag” in
  • Kies Google Optimize
  • Vul de ID in: GTM-123456
  • Selecteer de juiste Analytics weergave
  • Voeg deze tag toe op alle pagina’s of pas nadat cookies zijn geaccepteerd
  • Publiceer de tag manager
  • Je kan nu in Optimize klikken op diagnose stellen
  • Klik in Optimize bovenin op Start

    A-B testen als onderdeel van je complete strategie

    Met deze A-B testen kan je zelf continu je website optimaliseren. De website A-B test is een onderdeel van Multi Funnel Marketing. Met de uitkomst pas je de pagina op de website aan en start je een nieuw experiment.